Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Meeting of Minds 7
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Plenum

Forståelsen af, at der er ting, man slet ikke forstår

Monique Post

Monique fik en Aspergers diagnose, da hun var 25 år. Monique blev tilbudt en stilling som autismekonsulent for den hollandske regering . Monique er i øjeblikket europæisk ambassadør for den hollandske autismeforening (NVA); hun har desuden været involveret i flere forskningsprojekter, fx. om  ’køn og sundhed hos piger og kvinder med Aspergers’. Moniques firma “Post Presentations” giver hende arbejde som foredragsholder internationalt og i Holland for bl.a. universiteter. Monique har igennem en årrække bidraget som skribent ved hollandske autismemagasiner.

Gennem årene har mange mennesker ment, at de nu endelig ”forstår” autismen. De har brugt eller opfundet metoder, som de har ment virker på personer med autisme. Hvis vi skal skabe gode relationer og tage ordentligt vare på autistiske mennesker, er vi nødt til at acceptere, at vi ikke forstår dem. Vi er nødt til at tilbyde dem lige den relation, de har brug for i netop dette øjeblik. I oplægget er autismeforståelsen, at autisme er en alternativ udvikling, ikke en defekt hjerne.  Fokus er ikke kun på forsinkelser i områder med social / følelsesmæssig udvikling, fokus er også på accelerationen i de kognitive evner.

Vores forståelse af autisme eller vores mangel på forståelse, har i årenes løb forårsaget meget smerte for autistiske mennesker og deres familier. Den situation ser ud, som om  den er ved et vendepunkt. Flere og flere mennesker med autisme taler om deres liv og insisterer på at blive hørt over hele verden. Det er på tide at komme videre i vores forståelse. Vi er tydeligvis kommet videre, når vi forstår og accepterer, at vi ikke forstår den anden person. Uanset om den anden person har autisme eller ej, kan vi forbinde os på et dybere niveau, hvis udgangspunktet er den person, der er mest sårbar.

Hvordan kan vi sikre, at personer med autisme først og fremmest betragtes som personer, snarere end deres diagnose - også når de arbejder som selfadvocats og autismekonsulenter? Dette er et af de dilemmaer, vi står overfor, når vi integrerer selfadvocats i den professionelle verden.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52