Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ross Greene
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Plenum

Autisme og grænserne til den “virkelige” verden
 - Sanser, sprog og konstrueret virkelighed

Olga Bogdashina

Præsentation handler ikke om hvad vi skal gøre for at lære autistiske mennesker at forstå vores verden  - den handler om det modsatte. Om, hvordan vi kan lære at forstå en anden, men ligeså virkelig virkelighed, som vi, slet ikke ved eksisterer.  Hvad betyder det at være menneske? Hvad betyder det at forstå sig selv? Selvfølgelig vil  vores forståelse af det  ’autistiske perspektiv’ hjælpe os med at etablere meningsfuld interaktion og kommunikation med autistiske mennesker - vores bonus er, at vi lærer at forstå os selv og vores egne handlinger meget bedre i processen.
Præsentationen indeholder forskellige måder at opfatte verden på, vi ser på folks tanker og kommunikation og erkender at alle opfattelser er gyldige. Når  vi som professionelle vælger at kategorisere ”autistiske adfærd og oplevelser”, skal vi erkende, at de er en del af hverdagen for autistiske mennesker - hvis netop disse mennesker skal kunne deltage fuldt ud i samfundet, skal vi acceptere gyldigheden af deres oplevelser.

Autisme og spiritualitet

Professionelle  og forældre benægter ofte muligheden for åndelig eller religiøs bevidsthed hos mennesker med autisme. Det de tvivler på, er om autistiske mennesker med et højt støtte behov (dem  Lorna Wing kalder 'fjerne' og 'passive' - lever i deres egen verden, uvillige eller ude af stand til at starte og opretholde interaktion med andre) kan være åndelige, når de ikke ser ud til at være opmærksomme på ting der forgår i verden rundt om dem.  Der tvivles også på om de, der har et lavt støttebehov, ('aktiv men sær' i Wing's klassifikation) kan være spirituelle. De virker til at være for rigide og for bogstaveligt tænkende, til at forstå abstrakte begreber som 'religion' og 'spiritualitet'.

Argumentet er, at mennesker med autisme mangler evnen til at skabe tætte relationer og til at knytte sig til andre mennesker, de ses som  mennesker der enten "ikke ønsker" eller er  "ude af stand til" at forholde sig til og kommunikere med andre. Det er en helt almindelig fejl, at vi tolker, det vi ser som det de føler eller oplever,  og i dette tilfælde syntes det at forholde sig fuldstændigt modsat.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52