Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Autisme

AUTISME OG PARFORHOLD

Sif Stewart-Ferrer, cand.mag. i filosofi og antropologi (mfl.)

(med Christian Stewart-Ferrer, klinisk psykolog, cand.mag., Dip.Ed.)

Der florerer mange myter (ikke mindst på diverse hjemmesider), men også mange reelle erfaringer, omkring autisme og parforhold. Dette oplæg kommer omkring spørgsmålene om, hvorvidt man skal indgå i parforhold, hvordan man i givet fald finder vej ind i sådan ét – og om parforhold, hvor enten den ene eller den anden eller begge parter har autisme. Emnet vil blive belyst ud fra dels litteraturen på området, dels oplægsholdernes egne livserfaringer fra for- og nutid.Christian Stewart-Ferrer er klinisk psykolog, cand.mag., Dip.Ed. og er i privat praksis ved ”Tidens Psykologer” i Odense. Sif Stewart-Ferrer er cand.mag. i filosofi og antropologi. De er begge autister (Aspergers Syndrom), er begge erfarne oplægsholdere på SIKON m.m., og er begge gift – med hinanden. De har begge tidl. erfaringer med parforhold med ikke-autister, og har gennem flere år i fællesskab reflekteret over, hvad det betyder at være autist i parforhold, og hvilken betydning det har, om partneren er indenfor eller udenfor spektret.

Pædagogisk udvikling

AUTISME, KOMMUNIKATION OG KONFLIKTFOREBYGGELSE – PÅ JAPANSK!

Sif Stewart-Ferrer, cand.mag. i filosofi og antropologi

Christian Stewart-Ferrer, klinisk psykolog, cand.mag., Dip.Ed.

Som professionel og som pårørende er det ikke altid let at finde vejen ind i en dialog med autister. Man kan ofte føle, at man ender i en skyttegravskrig, hvor det også kan være mere end svært selv at bevare roen og ikke lade sig rive med af affekt-smitte.
Denne workshop beskriver og demonstrerer en tilgang, udviklet i Japan i sidste århundrede, som både befordrer dialog, dæmper den andens antændthed, og viser, hvordan man selv holder sin psykiske balance (eller genfinder den 😉 ). Tilgangen er den unikke, ikke-voldelige japanske kampkunst aikido, som faktisk blev udviklet med det formål at befordre fredelig sameksistens, og som workshoplederne har fundet inspiration i til kommunikationsbrug gennem mange år. I parentes bemærket tiltrækker aikido ikke så få autister – grundet den rolige, overskuelige interaktion og den japanske kultur og æstetik, som er integreret i aikido i ganske særlig grad.
Christian Stewart-Ferrer er klinisk psykolog i privat praksis (”Tidens Psykologer”, Odense) og aikido-instruktør (4.dan). Sif Stewart-Ferrer er cand.mag. i filosofi og antropologi og aikido-udøver (1.dan). Begge har Aspergers Syndrom, er drevne oplægsholdere på SIKON m.m., og har erfaringer med at undervise i dagens emne gennem mange år – både for erhvervsfolk og for mennesker, der enten familiært eller professionelt omgås autister.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52