Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk udvikling

PDA, kravafvisende adfærd og næsten usynlig struktur.

Morten Gantzler Oschlag, Psykologisk Konsulent I PRC.

Der er i disse år, her i landet, et stigende fokus blandt såvel fagfolk som forældre, på angst-profilen PDA (Pathological Demand Avoidance) – og i det hele taget på kravafvisende adfærd. Børn – og unge med autisme samt kravafvisende profiler, har i ligeså høj grad som mange andre med autismetilstande, brug for planlægning – og struktur.  En af mange udfordringer, i den sammenhæng er, at børnene – og de unge, som følge af deres angst, i mange tilfælde reagerer voldsomt mod pædagogiske – og læringsmæssige tiltag der indbefatter krav og/eller valg.  Her kommer selv erfarne fagfolk somme tider til kort, i forhold til gruppen af børn – og unge med kravafvisende adfærd, fordi at mange traditionelle –og velgennemprøvede autismepædagogiske værktøjer –og strategier, ganske lidt – eller simpelthen ingen effekt har.  Og så må man tænke behandling, pædagogik, undervisning – og ikke mindst struktur på en hel ny måde.

Det har jeg haft mulighed for at gøre, i mit daglige behandlingsarbejde med børn – og unge, som psykologisk konsulent hos Psykologisk Ressource Center og som underviser på dagbehandlingsskolen Søstjerneskolen.  Skolen blev stiftet af Psykolog Kirsten Callesen i 2014 (også fra Psykologisk Ressource Center) Her har jeg fra dag et, været med til at bygge en skole, som blandt andet kunne rettet sig mod – og tilpasse sig gruppen af børn og unge med kravafvisende profiler, hvoraf mange ikke tidligere havde kunnet rummes i andre skoletilbud.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52