Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ross Greene
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk Udviklingsarbejde

Autist- kend din krop

Rikke Linck (mfl.)

At udvikle en sund seksualitet begynder med en god kropsbevidsthed. Det er vores erfaring, at det mange steder er et overset emne. Ofte oplever vi, at seksualundervisningen foregår på et for højt niveau - måske fordi vi tager udgangspunkt i forestillingen om vores egen seksualitet og måden den har udviklet sig på. Der tager vi, i vores optik, helt fejl. Seksualitet er mange ting, men den er grundlæggende afhængig af et godt kendskab til sin egen krop. For en del mennesker med autisme på et tidligt eller moderat funktionsniveau kommer det kendskab ikke af sig selv, som det gør for neurotypiske børn og unge.

Mennesker med autisme spejler sig ikke i samme grad i deres kammerater og forstår ikke intuitivt, hvordan deres krop og sind hænger sammen. Derfor kræver det en målrettet undervisning og træning at opnå en sund seksualitet. For mange er det realistiske mål at de får en seksualitet med dem selv. Altså at de lærer at onanere. Det kan være en udfordring at få den rette teknik, hvis man ikke har et grundlæggende kendskab til sin egen krop.

Når man skal arbejde med seksualitet med mennesker med autisme er det vigtigt at have blik for både at ramme det rette niveau, men også at understøtte undervisningen med tydelige visuelle instruktioner. Mangler disse risikerer vi, at de afviser at indgå i et samarbejde omkring det, fordi de ikke ved, hvad de går ind til eller fordi de ikke forstår det verbale budskab. I forbindelse med uddannelsen til seksualvejledere har vi besluttet at skrive en bog omkring seksualitet og seksualundervisning.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52