Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Meeting of Minds 7
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk Udviklingsarbejde

Mindfulness

Karin Frihed, lærer på Sofieskolen (mfl.)

Mindfulness - fra tanke til handling og mål - for moderat fungerende børn og unge med autisme. Mindfulness kan oversættes til et bevidst nærvær eller fuld opmærksomhed.

Vi har på Sofieskolen, gennem et par år, arbejdet med mindfulness for børn og unge med autisme på et moderat funktionsniveau. Samarbejdet foregår på tværs af faggrupper og afdelinger. Inden vi kastede os ud i dette projekt havde vi en del diskussioner og refleksioner bl.a. om hvilke elever, der skulle deltage, hvilke kriterier vi anvendte for udvælgelse, samt hvordan vi kunne arbejde med en omskrivning af selve mindfulness programmet.

Vores udgangspunkt og mål har været at introducere mindfulness for børn og unge på moderat udviklingstrin i et forsøge på at reducere stress-niveauet hos det enkelte barn.
- Kan børn og unge på et moderat udviklingstrin overhovedet have glæde af at arbejde med mindfulness?
- Hvordan oplever det enkelte barn effekten af mindfulness og kan vi måle det?

Vi vil gerne dele vores tanker og overvejelser med jer om de midler og metoder, vi har brugt samt fortælle om de praksiserfaringer vi har fået i og under forløbet. Endvidere vil vi fortælle om forældrenes reaktion og inddragelse på anvendelse af mindfulness til børn og unge med autisme. Vi har været i en proces og er det stadigt, heldigvis.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52