Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk Udviklingsarbejde

Neuropædagogisk udgangspunkt, hvordan arbejdet med voksne med autisme kan være udfordrende

Lisbeth Thomsen, pædagog (mfl.)

På denne workshop tages et neuropædagogisk udgangspunkt, hvordan arbejdet med voksne med autisme kan være udfordrende set i lyset af en udviklingshæmning samt komorbiditeter. Der vil være fokus p, hvordan der arbejdes stressreducerende ift. at opnå det gode liv med udgangspunkt i selv- og medbestemmelse. I forlængelse af dette er der fokus på, hvordan den stressreducerende tilgang også fratager beboeren ansvaret for stressbelastningen, da det er os som pædagoger der jf. den neuropædagogiske tilgang, der tilrettelægger hverdagen med individet i centrum, herunder også de enkeltes kompetencer.

Alle, der besøger workshoppen, vil få redskaber med hjem, dette i form af de Neuroaffektive Kompasser og indførelse i anvendelsen af disse i praksis. Her er det essentielt at præsentere, hvorledes mennesker kan aflæses på deres autonome tegn, og hvorledes dette tillige hænger sammen med biokemien. Biokemien er ethvert menneskes neurale udgangspunkt ift. stress og overskud, derfor er det grundlæggende viden som pædagog, eller som menneske, der arbejder med mennesker med særlige behov. Så snart der er sansestimuli til stede, sker der en bottom up reaktion, dette medfører ved modne hjerner en top down styring, dvs. en tænkehjerne-reguleret handling, men det er ikke altid tilfældet ved umodne hjerner, eller hjerner med mangelfulde funktioner. Hvordan dette udspiller sig i praksis, vil blive illustreret vha. etiske dilemmaer og eksempler fra hverdagen på Bofællesskaberne Inge og Sofie Marie.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52