Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Meeting of Minds 7
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk Udviklingsarbejde

Hvad er sammenhængene mellem borderline og autisme?

Simon Kratholm Ankjærgaard, Journalist, Forfatter og Moderator

Borderline er en emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse, som man kan have i forskellige grader. Som det også er tilfældet med andre former for personlighedsforstyrrelser, har personer med borderline en adfærd og en oplevelsesmåde, der afviger fra det forventede og det accepterede i vores kultur. Denne adfærd og måde at opfatte virkeligheden, herunder en ringe eller manglende evne til at mentalisere, har en uhensigtsmæssig effekt i både personlige og sociale situationer og kan have alvorlige negative konsekvenser for individet og for omgivelserne. Når børn eller unge får konstateret autisme efter en udredning, er det i flere tilfælde borderline, der har været mistanke om i første omgang. Men hvad er sammenhængene mellem borderline og autisme? På hvilke områder krydser de over? Og hvor gør de ikke? Hvad er det for udfordringer, en borderlineramt skal håndtere – og hvordan ser de ud i forhold til en med autisme? Hvad er det, der sker i det sociale liv – og i mødet med omverden og ’systemet’?

Simon Kratholm Ankjærgaard er journalist og forfatter til ’Det sultne hjerte – en håndbog om borderline’ og en bog om voksne med autisme, som udkommer i løbet af forret 2018.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52