Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Malta 2018
Autisme i fokus - Vigsø 2018
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Pædagogisk Udviklingsarbejde

Etnicitet og handicap

Af Mehdi Owliaie, Institutleder (mfl.)

ETNICITET OG HANDICAP - Kognitive funktionsnedsættelser i et islamisk perspektiv.
Der bor ca. 34 millioner muslimer i Europa og 7 - 10% af alle familier i Skandinavien, der har et barn med et handicap, har en muslimsk baggrund. Det betyder at mange fagfolk dagligt samarbejder med muslimske familier - et samarbejde som kan være vanskeligt og udfordrende for begge parter på grund af forskellige faktorer.
Som en del af forskningsprojektet Disability and the muslim perspective omkring psykosocial tilpasning i familier fra etniske minoriteter med muslimsk baggrund vil Mehdi Owliaie, som er hovedansvarlig for det danske bidrag i forskningsprojektet, sammen Linda Schwartz Larsen bidrage med en introduktion til:

Islams syn på kognitive funktionsnedsættelser og handicapforståelse i en islamisk kontekst - både historisk, kulturelt og religiøst.
Præsentation og identifikation af de barrierer og udfordringer der opstår i mødet mellem etniske minoritets familier med børn med autisme og det danske social - og sundhedssystem.
Sociale og kulturelle forståelsesrammer i disse familiers opdragelse af deres børn med kognitive funktionsnedsættelser.
Formålet med oplægget er at formidle viden om islams perspektiv på kognitive funktionsnedsættelser, herunder autisme. Vi giver deltagerne indsigt i viden og redskaber der kan understøtte et godt og bæredygtigt samarbejde med disse familier for at sikre trivsel og udvikling hos de børn det hele handler om.
Oplægget vil være relevant for fagfolk herunder lærere, pædagoger, socialrådgivere og psykologer.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52