Handelsbetingelser  Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Kurser       Landsforeningen Autisme
Sikon konferencen 2018
Kurser - Klik her og se alle vores kurser
Meeting of Minds 7
Ferie med Lansdsforeningen Autisme
Bestilling af kataloger

15-01-2018

Workshop

ASPERGERS VÆRK FRA 1938

Af Cecilia Brynskov, ph.d., Aarhus Universitet og Autismeklinikken

For nylig er der blevet fundet en tekst af Hans Asperger, som udkom i 1938, hvor han dels beskriver nogle børn med autisme, dels foreslår betegnelsen ”autisme” for deres karakteristika. Altså var Leo Kanner ikke den første til at gøre dette, da han i 1943 udgav sine nu verdensberømte case-beskrivelser. Asperger havde gjort det allerede fem år forinden, og historiebøgerne må skrives om.

Teksten er en transskription af en forelæsning, Hans Asperger afholdt på Wiens Universitet i 1938. Forelæsningen er ikke kun interessant, fordi den indeholder den allerførste beskrivelse af autisme. Den er også interessant, fordi den blev afholdt kort efter, at Østrig var blevet indlemmet i Det Tredje Rige, og altså efter at der i Østrig var indført nazistisk lovgivning, der påbød udrensning af handicappede. I direkte modstrid med dette påbud, og på trods af at Gestapo med stor sandsynlighed var til stede under forelæsningen, er Aspergers forelæsning ét langt forsvar for afvigende børn. Han siger blandt andet: ”Ikke alt, hvad der falder ved siden af, og som altså er “abnormt”, behøver af den grund straks at kaldes “mindreværdigt”.”
Denne workshop handler om en bog, jeg er i gang med at skrive om Hans Asperger og forelæsningen fra 1938. Bogen kommer bl.a. til at indeholde en oversættelse af forelæsningen, som jeg vil give smagsprøver på i workshoppen.

Sikon konferencen 2018  Kurser - pårørende Kurser - professionelle Autisme i fokus

Telefoner:
Lars Grønlund:          30 53 34 52