Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Forsiden Sikon Landsforeningen
Tema artikler
Autisme ordbogen
Publikationer og medlemsblade
  • Autisme og Psykofarmakologisk behandling

Skrevet af: Ole Sylvester Jørgensen. Tema: Medicin

Når personer med autisme er i behandling med psykofarmaka, d.v.s. lægemidler, der kan dæmpe psykiske symptomer, vil det oftest være på grund af ledsagende psykiske forstyrrelser, sjældnere på grund af selve autismen.

Ved autisme vil der kunne optræde en række symptomer, der kan kræve psykofarmakologisk behandling, uden at der er tale om såkaldt komorbiditet, d.v.s. hvor der ikke er andre diagnoser end autisme. Det kan dreje sig om ledsagende angst eller impulsiv adfærd uden at der er tale om at andre diagnoser kan forklare de ledsagende symptomer, f.eks. hvis der ikke samtidigt med autismen er OCD eller ADHD.

• Autisme, Identitet og ungdom - i et narrativt perskektiv

Skrevet af: Birgitte Yde Thorsø. Tema: Identitet

Artiklen handler om at arbejde med identitet som grobund for større livskvalitet hos unge med autisme, ud fra en grundlæggende viden om autisme, og med inspiration fra en narrativ tilgang.

I mit daglige arbejde, med unge med diagnoser inden for det autistiske spektrum, oplever jeg at mange af de unge, som henvises til rådgivningsafdelingen har mere end én diagnose. Jeg møder således flere unge mennesker som ud over deres autismespektrum tilstand, har én eller flere andre diagnoser.

• Bliver man syg af stress?

Skrevet af: Naja Hulvej Rod. Tema: Stress

De fleste af os oplever, at vi af og til har travlt i vores dagligdag. Måske fordi vi skal nå en deadline eller afholde et vigtigt møde på arbejdet, arrangere en konfirmation, på en stor rejse, eller måske bare fordi vi skal forsøge at få hverdagen med alle dens gøremål til at hænge sammen.

I sådanne situationer aktiverer kroppen en kortvarig stressreaktion, som både er naturlig og hensigtsmæssig i de fleste tilfælde.

Når vi går over gaden, og der uventet kommer en bil imod os, så medvirker kroppens stressreaktion til, at vi hurtigt kan reagere. Det samme gør sig gældende, når vi skal til eksamen eller spille en vigtig fodboldkamp; så er kroppen i en kortvarig stresstilstand, som gør, at vi kan yde vores bedste. Problemerne opstår først, når kroppen over længere tid er i akut alarmberedskab. En sådan længerevarende stresstilstand kan få alvorlige konsekvenser for ens velbefindende og helbred.

Landsforeningen Autisme. Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup. Tlf. 70 25 30 65