Bostederne åbner for besøg

14. maj. 2020

Social- og Indenrigsminister Astrid Krag har d. 13. maj udsendt en ny bekendtgørelse, som lemper på besøgsrestriktionerne på botilbud. Det betyder bl.a., at alle borgere senest d. 20. maj kan få besøg på deres botilbud – i et begrænset omfang.

Læs ministeriets pressemeddelelse her.

Konkret betyder den nye bekendtgørelse:

• Alle borgere på botilbud kan få besøg af 1-2 faste besøgspersoner. Det er i udgangspunktet nærmeste pårørende, men det er beboerne, de pårørende og bostedets ledelse i samarbejde, der finder ud af hvem de 1-2 skal være. Ledelsen har det afgørende ord.
  • Besøgene skal i udgangspunktet foregå på bostedets udearealer. Besøg i eget hjem på bostedet kan aftales med det enkelte bosted. Læs mere nedenfor.
  • Bostedets ledelse skal i samarbejde med personale og med inddragelse af beboere og pårørende sætte rammer for besøgene fx længde, afstand, omfang m.m.

Besøg indenfor i eget hjem

En beboer kan få besøg af sine besøgspersoner indendørs i den del af tilbuddet, som er beboerens eget hjem, hvis:

• Borgeren har egen indgang fra udearealer
  • Sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer kan overholdes
  • De besøgende alene har adgang til beboerens egen bolig og således ikke kan benytte indendørs fællesarealer
  • Borgeren har en grundlæggende forståelse for smitterisiko, hygiejne og rengøring.

Læs de samlede nye retningslinjer for besøg på bosteder her.

Landsforeningen Autisme søger dialog med ministeriet

Landsforeningen Autisme glæder sig over, at der nu bliver slækket på besøgsforbuddet, og åbnet for at personer med autisme igen kan se deres pårørende. Foreningen tager dog samtidig kontakt til Socialminister Astrid Krag, med ønske om ydereligere åbning og præciseringer.

”Det er godt, at man ikke længere tvinger raske mennesker i fuldstændig isolation, bare fordi de bor på bosted. Rigtig mange autistiske voksne har følt sig ensomme og isolerede. Det er problematisk, at de ikke har fået brugbare svar på, hvorfor de skulle isoleres, når det nu ikke gælder andre voksne” Siger formand for Landsforeningen Autisme Heidi Thamestrup, og forsætter

”Det er et udtryk for manglende viden om autistiske mennesker på bosteder, når socialministeriet går ud fra at alle beboere er i en særlig risikogruppe for corona, og derfor skal have deres rettigheder begrænset. Mange autistiske voksne på bosteder er raske og friske mennesker, der går på arbejde eller passer et studie – også under covid-19. Det er absurd, at samme besøgsregler skal gælde for alle, når folk er forskellige” siger Heidi Thamestrup.

Landsforeningen Autisme vil også spørge ministeren ind til, hvorfor ministeriet insisterer på at definere, hvem borgernes nærmeste pårørende er, frem for at lade borgere og pårørende selv bestemme.