Videoundervisning til børn med autisme

14. maj. 2020

Dine børn er hjemme fra skole, og du leder måske efter noget lærerigt i kan lave sammen.
Landsforeningen Autisme leverer undervisnings-film til børn med autisme.

Landsforeningen Autisme har her en række undervisningsfilm, der lærer børn med autisme at takle forskellige sociale situationer.
Filmene viser børn i flere forskellige situationer, og konkretiserer og sætter ord på alt det sociale, som er vanskeligt at takle, og som kan være angstprovokerende og konfliktoptrappende for børn og unge med autisme. Blandt andet tages situationer op hvor: Barnet får et ’nej’ - Der skal laves en legeaftale - Det er svært at række hånden op i timerne – og der er brug for hjælp til at indgå et kompromis.

Filmene er lavet sådan, at børn selv kan se dem, og så voksne kan se dem med børnene og tale om indholdet.

Filmene er lavet i samarbejde med produktionsselskabet Retrospect Film og med faglig sparing fra  Langagerskolen, Specialområde autisme i Region Midt og Ungdomspsykiatrisk center ved Aarhus Universitet.

Du kan se alle filmene på kompasfilm.dk

Det koster ikke noget og du skal blot lave et login.
Du kan også se fire af filmene her:

Snak om situationer ud fra filmene

Kompas-filmene skal støtte børnene og give dem strategier til at handle i sociale situationer – men de skal samtidig fungerer som redskaber for forældre, lærere, pædagoger og andre voksne omkring børnene, så de kan bruge dem til at vejlede børn med social-kognitive handicap.

At kunne tale om en situation, man har været ude for, ved at tale om en af karakterene fra Kompasfilm.dk og deres lignende oplevelse, som en tredje person, vil gøre det nemmere for mange børn og unge at sætte ord på. Det giver forældre, pædagoger og lærere mulighed for at spørge: “Har du oplevet at være i en situation, der ligner den på filmen?” På den måde bliver filmene en fælles ressource for børn og unge med autisme samt de voksne, der er omkring dem.

Sponsorer:

Kompasfilm.dk er støttet af den Det Obelske Familiefond, Sofie Fonden og Socialstyrelsen.