Autismekonferencen i Grønland trækker mange deltagere til

17. mar. 2017

Stor konference om autisme i Grønland åbnede torsdag aften den 16. marts 2017. Prinsesse Marie, formand Heidi Thamestrup og Kreds Grønlands formand, Karsten Høy lagde ud med taler.

Efter flere dage med besøg hos børn, unge og voksne med autisme og deres pårørende, så var det endelig i går torsdag aften tid til at åbne den store konference om autisme i Grønland.

Prinsesse Marie lagde ud på talerstolen, hvor havde fokus på identitet hos mennesker med autisme, og at fællesskabet er vigtigt for videndelingen mellem Grønland og Danmark.

"Jeg har tit mødt autister som strålede af selvtillid over den anerkendelse det er at få et job, et ansvar eller bare en identitet. Det er en fantastisk og rørende oplevelse," sagde H.K.H. Prinsesse Marie i sin åbningstale.

Både Landsforeningen Autismes formand, Heidi Thamestrup – og Kreds Grønland formand, Karsten Høy var også på talerstolen.

Heidi Thamestrup havde fokus på den autistiske hjerne, og hvor besværligt os uden autisme ofte gør det for de hjerner, der elsker regler.

"En hjerne som sagtens kan lære at man ikke må lyve. Men som så, hvis bedstemor har strikket en trøje i en helt forkert farve – og som kradser - slet ikke forstår det, når vi beder dem om at sige tusind tak for den fine gave og tage trøjen på," sagde hun og spredte latter blandt deltagerne.

Der har vist sig at være stor opbakning til konferencen. Landsforeningen Autisme og kreds Grønland havde forventet op mod 100 deltagende, men hele 180 er kommet for at deltage i de tre dage med oplæg, personlige fortællinger og fokus på autisme.

Politikere på plads for at få mere viden

Regeringsfolk fra Grønlands Landsstyre Naalakkersuisut og lokale politikere er også til stede på pladserne, og hos dem vinder autisme frem som et vigtigt emne på den politiske dagsorden.

"Det er en glæde for Naalakkersuisut, at der bliver holdt denne konference, for vi bør have mere viden om autisme. I år har vi fokus på handicapområdet, og vi vil rette mere fokus på autisme og samle viden om det," siger Grønlands socialminister Sara Olsvig til KNR.

Det glæder Karsten Høy, formand i Kreds Grønland, som håber på at der bliver arbejdet videre politisk med autisme fremover.

”Vi er rigtig stolte over, at vi får den opbakning, også fra Naalakkersuisuts side. Så må vi jo så se efterfølgende, og prøve at holde gryden i kog. Det er jo det, der er afgørende,” siger han til det grønlandske nyhedsmedie KNR.

Konferencen åbnede i går torsdag, men fortsætter i dag fra kl. 12.30 – og hele weekenden. Nu kan du også følge med hjemme fra sofaen, da der er lavet en live online forbindelse. Den vil være åben hele weekenden også.