Project Opportunity
Indlæser

Projekt får mennesker med autisme i arbejde

21. feb. 2017

DR dokumentarserien ”De skjulte talenter” satte fokus på, at flere virksomheder ansætter mennesker med autisme til jobs, der passer lige til dem. Det Nationale Autismeinstitut og Novo Nordisk startede sammen Project Opportunity, som er det projekt, der hjælper autister med at få et målrettet job hos virksomheden. Nu bliver der arbejdet på at få endnu flere virksomheder med i projektet.

At holde fokus, opdage fejl, se på tværs af systemer og se detaljerne. Det er et par af de egenskaber, som mennesker med autisme kan bruge i et job hos store virksomheder – og som virksomhederne mangler.

Derfor arbejder Det Nationale Autismeinstitut – som er en del af Landsforeningen Autisme – nu aktivt med Project Opportunity sammen med virksomheder om at få autister i forskellige job hos dem. Projektet støtter de voksne med autisme, som har mulighed for at være en integreret del af arbejdsmarkedet.

Samarbejdet med Novo Nordisk var for nyligt i fokus i DR dokumentarserien ”De skjulte talenter”, hvor man møder Louise Wille, som har fået job gennem Project Opportunity. Hun er en blandt otte autister, som lige nu er ansat i Novo Nordisk i forskellige stillinger. Hos PFA har man også taget Project Opportunity til sig og ansat én med en autismediagnose. Medarbejderne med autisme arbejder i forskellige sværhedsgrader, men alle har de brug for støtte til at være i jobbet.

”Autister er dem blandt mennesker med handicap, der har den laveste tilknytning til arbejdsmarkedet. De har brug for støtte i at få et job og fastholde det. Og den støtte får de gennem projektet og hos virksomheden,” siger Linda Schwartz Larsen, Faglig leder på Det Nationale Autismeinstitut.

Håber på flere virksomheder

Lige nu er det Novo Nordisk og PFA som kører Project Opportunitys model. Men på Det Nationale Autismeinstitut arbejder de hele tiden på, at nye virksomheder skal se fordelene ved autisternes gode kompetencer. Allerede nu har de fået henvendelser fra flere interesserede arbejdspladser efter DR dokumentarserien.

”Vi vil have mange flere virksomheder til at ansætte autister. Vi er jo først færdige, når alle autister, der ønsker at være på arbejdsmarkedet har fået et job. Indtil da fortsætter vi med at samarbejde med virksomheder og støtte ansatte med autisme,” siger Linda Schwartz Larsen, Det Nationale Autismeinstitut.

Hun understreger, at det kan kræve en del støtte og en anderledes måde at være kolleger og leder på at have autister ansat. Til gengæld får virksomheden en kompetent og dedikeret medarbejder. Det oplever de hos Novo Nordisk, hvor de er glade for projektet og de ansatte.

”Vi har fået nogle helt unikke talenter og har fået adgang til en ressource, som vi ellers ikke ville have. Det, de laver, er ligeså godt omend bedre end vores øvrige medarbejdere,” siger Liselotte Hyveled, der står bag projektet i Novo Nordisk, til DR.

Formålet er fast job og selvforsørgelse

Når ansatte som Louise Wille og de andre kommer i et job hos Novo Nordisk, så har de i Det Nationale Autismeinstitut forudgående kigget på autisternes kompetencer og potentiale, men også udfordringer og vanskeligheder, så de kan lave det bedste match med en stilling. Og mange autister har kvaliteter, som passer ind i flere virksomheder i stillinger med forskellige sværhedsgrader.

”Man skal passe på ikke at generalisere autister som nogen, der alle kan det, Louise kan. Mange af dem vi hjælper kan noget, der ligner eller noget helt andet – men Louise er på et særligt højt niveau. Generelt er det et fokus på detaljer, at overskue meget data og bevare koncentrationen i meget repetitivt arbejde, som mange af de ansatte autister trives med,” siger Linda Schwartz Larsen fra Det Nationale Autismeinstitut.

Louise Wille og de andre ansatte med autisme får god støtte fra projektet og virksomheden til at klare det sociale, og det som de ellers måtte have brug for, så de kan trives og udvikle sig i deres arbejde.

”Det er rigtig godt, at jeg har mine gode kolleger, og dem fra projektet til at støtte mig. De kan nogle gange se på mig, at jeg virker stresset, og så hjælper de mig med at få klaret de ting, der er svære. Det er jeg glad for,” siger Louise Wille, som arbejder på Novo Nordisk.

Ifølge Linda Schwartz Larsen fra Det Nationale Autismeinstitut er formålet med projektet at få medarbejderne med autisme i faste job, så de bliver selvforsørgende. Det har de oplevet i blandt andet Novo Nordisk, som har haft mulighed for at ansatte de fleste af autisterne - deriblandt Louise Wille fra DR dokumentarserien.