'Autisterne' deltog i Pride Paraden 2018

21. aug. 2018

Lørdag den 18. august blev en dag i alle regnbuens farver.

40.000 mennesker var samlet på rådhuspladsen og i de små gader omkring Frederiksberg Rådhus for at fejre mangfoldighed, accept og ’det at være den, man er’.

Landsforeningen Autisme har ikke tidligere deltaget i Pride Paraden, men samlede både forældre og unge med autisme til at gå med på ruten, der gik fra Frederiksberg Rådhus til Københavns Rådhus. En strækning på ca. 3.3 km gennem indre bys gader.

For at give os den bedst mulige oplevelse, havde arrangørerne bag paraden, Copenhagen Pride, sørget for, at vi fik plads i starten af paraden. Vi gik blandt andre rolige grupper uden alt for høj musik, og det lave startnummer gjorde, at ventetiden ved Frederiksberg Rådhus ikke blev helt så lang som for mange af de andre deltagere.

Med regnbue-kapper, flag og hatte gik vi sammen med tusindvis af andre glade pride-deltagere igennem Københavns gader. Og på grund af det simple, meget konkrete og genkendelige navn ”AUTISTERNE” på vores flag og kapper kunne vi hele vejen høre folk snakke positivt om os, tage billeder, vinke og hilse på.

Pride Paraden er en stærk markering af menneskerettigheder. Det var derfor en god og stærk oplevelse, men også en hård dag med rigtig mange lyde, indtryk, mennesker og dermed også sanseudfordringer. Tak til de modige, seje og udholdende autister og forældre der fulgtes med os gennem menneskemængderne.

Landsforeningen Autisme stod på venteliste til en plads i paraden i flere uger før der pludselig, kun en uge før paraden, blev en plads ledig. Vi fik travlt med annoncering efter deltagere til paraden samt med at få trykt vores deltagernavn, “Autisterne”, på store regnbueflag.

Pridens budskab om accept og anerkendelse af diversitet er vigtige emner for mange mennesker.  Når man har familiemedlemmer med autisme er det særligt vigtigt, for jo mere diversitet vi accepterer som samfund, jo lettere er det at være anderledes.

"Det kræver mod at vokse op, og blive den man virkelig er"
- E.E. Cummings

Derfor er vi gået i gang med at planlægge vores deltagelse i Pride Paraden 2019.

Fakta om Copenhagen Pride Paraden:

Paraden fandt sted først gang i 1996. I 2018 var der tilmeldt 164 grupper. 40.000 deltagere og ca. 250.000 tilskuere langs parade ruten.