Danmarkskort 2018

Kommunerne laver fejl i halvdelen af sager om børnehandicap

17. apr. 2018

Børne- og Socialminister Mai Mercado har offentliggjort et nyt Danmarkskort med tal fra 2017 for alle kommunernes hjemviste og omgjorte sager på social- og handicapområdet. Over halvdelen af sagerne har fejl - og det betyder alvorlige problemer med retssikkerheden.

I 2017 satte kommunerne en kedelig rekord i fejl og forkerte afgørelser. Sidste år ændrede og hjemviste Ankestyrelsen således 38 procent af sagerne på socialområdet – og over halvdelen, 52 procent, af dem på børnehandicap-området. Det er markante stigninger fra samme tal i 2016.

SE Danmarkskortet for socialområdet HER.

SE Danmarkskortet for børnehandicap-området HER.

Klagesagerne blev omgjort og hjemsendt af Ankestyrelsen, enten fordi kommunernes afgørelser var forkerte ifølge serviceloven – eller fordi der manglede så mange oplysninger, at Ankestyrelsen ikke kunne vurdere sagen.

LÆS om tal for fejl i sagsbehandlingen fra 2016 HER.

Ministeren: tilliden lider et knæk

Ifølge Børne- og Socialministeren selv så er det helt uacceptabelt, at der er så mange fejl, og at over halvdelen af sager på børnehandicap-området bliver omgjort.

”Borgerne skal have tillid til, at myndighederne træffer rigtig afgørelser, og den tillid lider et knæk, når så stor en del af sagerne bliver omgjort,” siger Mai Mercado i en pressemeddelelse.

LÆS pressemeddelelsen fra Ministeren HER.

Hun kalder nu på, at de nye kommunalbestyrelser, som er kommet til efter kommunalvalget i 2017, skal lægge sig i selen og sikre alle borgere den hjælp, de har ret til.

Stort svigt af handicappede

Ifølge Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup er det problematisk for socialområdet, at kommunerne ikke forstår at læse lovtekster. Det er ifølge hende en stor social- og retssikkerhedsmæssig udfordring, at kommunerne undgår at bevillige ydelser, som handicappede har krav på.

“De mange ulovlige afgørelser har den konsekvens, at vi som samfund ikke får forebygget eksistentielle sociale problemer. De systematiske afslag på kompensation kommer til at ramme kommunerne med boomerangeffekt - vi ser det tydeligt på voksenområdet, hvor vi er i gang med at tabe en generation, der med en smule støtte kunne have været på arbejdsmarkedet i stedet for i psykiatrien,” siger hun.

Benjamins forældre fik medhold i klage

Mange af de klagesager fra 2017, som blev omgjort i Ankestyrelsen, handlede om tabt arbejdsfortjeneste til forældre, som passer deres barn helt eller delvist fordi barnet ikke magter at være fuld tid i børnehave eller skole.

Susanne Green og hendes mand kæmper med kommunen om at få støtte til deres dreng Benjamin på 8 år. Sønnen bliver stresset, kaster op og får det dårligt af skolen – og har en lægeerklæring på, at han ikke magter det fuld tid. Alligevel kunne mor Susanne sidste år ikke få 25 timers Tabt Arbejdsfortjeneste om ugen, så hun kunne aflaste Benjamin – hun kunne kun få enkelttimer.

LÆS artiklen om familiens sag HER.

Det klagede familien over til Ankestyrelsen, og i slutningen af 2017 fik de medhold. Benjamin kunne derfor være derhjemme, indtil han kan komme i det rette skoletilbud. Kampen er dog ikke slut, da kommunen nu vil gå op imod Ankestyrelsens afgørelse.

Klag over din sag!

Mange forældre til børn med autisme oplever en lang sagsbehandlingstid, og processen med at klage over afgørelser kræver meget overskud og mange kræfter. Derfor viser de nye tal også kun, hvordan det ser ud i de sager, som ender i Ankestyrelsen.

Alt for mange familier har ikke overskud til at klage, og mange ved ikke, at de kan klage over kommunerne. Landsforeningen Autisme opfordrer til, at man klager over urimelige afslag.

Landsforeningen Autismes socialrådgiver, Ulla Kjer, kan kontaktes mandag, torsdag og fredag mellem kl. 9-12. Eller tirsdage mellem kl. 16-19 på tlf. 70 25 30 68 eller mail: social@autismeforening.dk.

LÆS hvordan du kan klage HER.