Autismepas til Offentlig Transport

1. sep. 2020

Der er nu krav om at bære mundbind i offentlig transport. Men nogle personer med autisme er undtaget for kravet. Derfor lancerer Landsforeningen Autisme nu et autismepas, man kan tage med sig i offentlig transport, hvis man ikke bruger mundbind eller visir.

Landsforeningen Autisme har tidligere skrevet om mulighed for at være undtaget for kravet om mundbind.
Læs artiklen her

”Vi har fået henvendelser fra mange medlemmer med autisme, der er bekymret for hvordan de vil blive mødt af personalet i den offentlige transport, hvis de ikke har mundbind på. Det er derfor vi har lavet Autismepasset til offentlig transport” siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme

Autismepasset er ikke et officielt dokument, men derimod et kommunikationsredskab. Formålet med passet er, at undgå at personer med autisme kommer til at stå i uheldige eller ubehagelige situationer. Fx hvis personale i den offentlige transport, undre sig over, hvorfor de ikke har mundbind på.

I passet står der at man er undtaget for brug af mundbind, og er plads til at man selv kan udfylde, hvorfor det ikke kan lade sig gøre for, at man har mundbind på. Der er også felter, der giver mulighed for at uddybe hvordan man bedst kommunikere og hvad der ikke hjælper i en presset situation.

”For os handler det om at give vores medlemmer en tryghed. Mange autistiske mennesker kan have svært ved begå sig den sociale situation, der opstår, hvis personale eller passagerer stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor de ikke har mundbind på. For nogle kan det også være en udfordring at forklare det. Autismepasset er derfor en støtte.” Siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Autismepasset kan downloades her

Autismepasset skal printes som et 2-sidet print på A4-papir, altså med print på begge sider. Derefter foldes passet, så den færdige størrelse er A5 = det halve af en A4. Inden print kan du vælge at udfylde de lyseblå felter med dine svar og kommentarer ved at klikke ind i feltet og skrive. Du kan også printe de 2 sider og efterfølgende skrive med en kuglepen.

Det er blandt andet børn, personer der ikke selv kan tage mundbind af og personer der på grund af deres autisme, ikke kan holde til at have mundbind på, der er undtaget. Det kan fx være hvis man har sensoriske udfordringer eller får angst eller vejrtræningsproblemer af at have mundbind på.

Ingen krav om dokumentation

Landsforeningen Autisme har været i kontakt med transportministeriet, som skal håndhæve reglerne om mundbind i den offentlige transport. De understreger at hvis man fortæller buschaufføren, at man har et handicap fx autisme, der gør at man ikke kan have mundbind på - så må chaufføren ikke afvise, at man kommer med bussen eller toget.

Der er altså ingen krav om dokumentation, hverken for at man har autisme eller for at man er undtaget for at have mundbind på. Autismepasset er ikke et krav. Det er blot et værktøj, man kan støtte sig op af.

”Autisme er jo et usynligt handicap. Og det er godt, at der ikke kræves nogen form for legimitation. Det er mit håb, at nu da både transportministeriet og sundhedsstyrelsen er opmærksomme på nogle personer med autisme ikke kan bruge mundbind, at buschaufføren man møder er godt informeret og ikke stiller spørgsmålstegn” Siger Heidi Thamestrup.