Autismepas - undtagelse for mundbind

30. okt. 2020

Der er nu krav om at bære mundbind i offentlig transport, på cafeer, i butikker, på skoler og biblioteker og en række andre steder. Men nogle personer med autisme er undtaget for kravet. Derfor lancerer Landsforeningen Autisme nu et autismepas, man kan tage med sig, hvis man ikke bruger mundbind eller visir.

Landsforeningen Autisme har tidligere skrevet om mulighed for at være undtaget for kravet om mundbind.
Læs artiklen her

”Vi har fået henvendelser fra mange medlemmer med autisme, der er bekymret for hvordan de vil blive mødt af personalet fx på en café eller i en dagligvarebutik, hvis de ikke har mundbind på. Det er derfor vi har lavet Autismepasset,” siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme

Autismepasset er ikke et officielt dokument, men derimod et kommunikationsredskab. Formålet med passet er, at undgå at personer med autisme kommer til at stå i uheldige eller ubehagelige situationer. Fx hvis personale i den offentlige transport eller i en daglivarerbutik undrer sig over, hvorfor de ikke har mundbind på.

I passet står der at man er undtaget for brug af mundbind, og er plads til at man selv kan udfylde, hvorfor det ikke kan lade sig gøre for, at man har mundbind på. Der er også felter, der giver mulighed for at uddybe hvordan man bedst kommunikere og hvad der ikke hjælper i en presset situation.

”For os handler det om at give vores medlemmer en tryghed. Mange autistiske mennesker kan have svært ved begå sig den sociale situation, der opstår, hvis personale eller ander menensker stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor de ikke har mundbind på. For nogle kan det også være en udfordring at forklare det. Autismepasset er derfor en støtte.” Siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Autismepasset kan downloades her

Autismepasset skal printes som et 2-sidet print på A4-papir, altså med print på begge sider. Derefter foldes passet, så den færdige størrelse er A5 = det halve af en A4. Inden print kan du vælge at udfylde de lyseblå felter med dine svar og kommentarer ved at klikke ind i feltet og skrive. Du kan også printe de 2 sider og efterfølgende skrive med en kuglepen.

Det er blandt andet børn, personer der ikke selv kan tage mundbind af og personer der på grund af deres autisme, ikke kan holde til at have mundbind på, der er undtaget. Det kan fx være hvis man har sensoriske udfordringer eller får angst eller vejrtræningsproblemer af at have mundbind på.

Private virksomheder har egne regler

Private virksomheder som fx en cafe eller en dagligvarebutik må altid selv bestemme, hvem de vil lukke ind. Landsforeningen Autisme har taget kontakt til både Dansk Erhverv, Coop og Dansk Supermarked, for at sikre at virksomhederne og de lokale butikker er klar over, at der er mennesker, der er undtaget for brug af mundbind. Så de ikke kommer til at afvise nogen ved en fejl. I sidste ende er det dog altid de private virksomehder, der bestemmer om må gå ind uden mundbind. De kan altså vælge at afvise en person uden munbind, selvom vedkomende er undtaget for mundbindkravet. Det skulle helst ikke ske, men hvis du oplever at blive afvist send da en mail til gitte@autismeforening.dk.

Ingen krav om dokumentation

Landsforeningen Autisme har været i kontakt med transportministeriet, som skal håndhæve reglerne om mundbind i den offentlige transport. De understreger at hvis man fortæller buschaufføren, at man har et handicap fx autisme, der gør at man ikke kan have mundbind på - så må chaufføren ikke afvise, at man kommer med bussen eller toget.

Der er altså ingen krav om dokumentation, hverken for at man har autisme eller for at man er undtaget for at have mundbind på. Autismepasset er ikke et krav. Det er blot et værktøj, man kan støtte sig op af.