Debatindlæg: Vi har ikke brug for flere tvangsfjernelser

2. feb. 2021

Kathe Johansen, formand for Landsforeningen Autisme skriver i altinget.dk i dag om "Børnene Først":

Uddrag:
"Autistiske børn tvangsfjernes tre gange oftere end andre børn.

Vi ser i Landsforeningen Autisme ofte anbringelses- og tvangsfjernelses-sager, hvor autistiske træk (som glade og aktive autistiske børn også har) som eksempelvis manglende øjenkontakt eller ringe mentaliseringsevne, tolkes som mistrivsel hos barnet.

Vi ser sager, hvor et barn ikke har været i skole i årevis, fordi kommunen ikke har kunnet finde et autisme-venligt skoletilbud, som ender med en anbringelse.

Det er ikke dårlig forældreevne ikke at kunne holde et barn oppe, når kommunen presser det ned.

Der sker fejl, der sker anbringelser på forkerte grundlag, der sker tvangsfjernelser der kunne være undgået med forebyggelse."