Europæisk projekt sikrer viden om autisme til brandfolk

14. okt. 2021

Landsforeningen Autisme og Frederiksborg Brand og Redning er med i et spændende EU-projekt, der skal sikre viden om autisme og andre handicap til brandfolk.

Når brandfolk skal ind og hjælpe mennesker ud af en brændende bygning, så er det altafgørende, at de ved, hvordan de skal forholde sig til et menneske, som har særlige udfordringer enten fysisk eller psykisk. Mange børn, unge og voksne med autisme kan reagere anderledes end neurotypiske, hvis de er fanget i en brand – nogen vil gemme sig, løbe væk fra brandfolkene eller ender med at kæmpe imod en redning, fordi de er utrygge. Derfor kræver det viden om autisme hos de brandfolk, der skal håndterer situationen på den bedst mulige måde og få alle sikkert ud.

EU-projekt ”Inclusive Emergency” har siden 2019 været godt i gang med at udvikle en ny læringsplatform med e-learning, som brandfolk overalt i Europa kan komme til at bruge i deres arbejde, så de bedre kan planlægge og håndterer situationer, der involverer folk med funktionsnedsættelser.

Det er danske Frederiksborg Brand & Redning, der står bag initiativet til projektet i samarbejde med os i Landsforeningen Autisme, samt seks andre partnere fra Finland, Spanien og Slovenien.

Senest mødtes projektets partnere den 30. september-1. oktober 2021 i Turku i Finland, hvor de evaluerede den feedback på læringsplatformen, der var kommet ind fra brandfolk i de fire land. Blandt andet var der fokus på forskellen mellem at være brandmand på fuld tid og frivillig redder, og at der skal tages højde for dette. På mødet blev der også snakket om, at situationer med mennesker med autisme eller psykisk funktionsnedsættelse er særligt komplekse, da det er ”usynlige” funktionsnedsættelser og derfor kræver, at brandfolk på kort tid og under stort pres kan genkender og forstår de udfordringer, personen kan have.
Herefter laves der forbedringer af platformen ud fra de tilbagemeldinger fra brandfolk, der har prøvet det af i praksis.

Hele platformen forventes at være klar på fem sprog - engelsk, dansk, spansk, finsk og slovakisk til maj 2022. Platformen bliver tilgængelig fra computer, tablets, smartphones – og indeholder fire moduler:

Modul 1: Autisme Spektrum Forstyrrelse
Modul 2: Syns- og hørehandicap
Modul 3: Psykisk funktionsnedsættelse
Modul 4: Mental funktionsnedsættelse

Projektet ‘Inclusive Emergency’ er startet af Frederiksborg Brand & Redning (Danmark) i samarbejde med: Southwest Emergency Services (Finland), Fire and Rescue service Kranj (Slovenien), Alcala de Guadaira Fire and Rescue Service (Spanien), Marcelino Champagnat Foundation (Spanien), The Slovenian Fire Protection Association (Slovenien), Turku University of Applied Sciences (Finland), og Landsforeningen Autisme (Danmark). Projektet er støttet af midler fra Erasmus+ programmet under den Europæiske Union.