Ydelses-kommissionen straffer autister for deres handicap

1. jun. 2021

Pressemeddelelse fra Landsforeningen Autisme

Ydelses-kommissionen er kommet med sit udspil til nyt kontanthjælpssystem. Personer med autisme vil være de store tabere, hvis udspillet vedtages lyder det fra Landsforeningen Autisme.

“Rigtig mange autister, vil blive straffet økonomisk for deres handicap. Der er ingen unge med autisme, der er på kontanthjælp for sjov. De er der fordi, der ikke findes nok uddannelsestilbud, der passer til dem og deres autisme. Eller fordi de er mentalt udmagrede af et skolesystem, der giver dem nederlag på nederlag. Og så siger man til dem, at de kommer til at gå minimum 1000 kr. ned I indtægt om måneden. Det er uanstændigt” siger Kathe Johansen formand for Landsforeningen Autisme.

Kun 40 % af unge med autisme har en ungdomsuddannelse, når de er 25 år. Det viser tal fra arbejderbevægelses erhvervsråd. En rundspørge til Landsforeningen Autismes medlemmer i 2019 viste at 46,46 % af unge autister under 25 år, havde kontanthjælpsydelser som indtægt.

“Der mangler uddannelsestilbud til autister. Der mangler den rette støtte og vejledning og der mangler flere specifikke autisme-tilbud. Pernille Rosenkrantz-Theil har fx lige afvist at udvide antallet af pladser på autisme-linjerne på HF i København, selvom kommunen står klar til at oprette 120 pladser. Når man ikke giver unge med autisme mulighederne for uddannelse, så tvinger man dem jo til at være på kontanthjælp,” siger Kathe Johansen.

Voksne autister vil sidde fast på grund-sats

Ydelses-kommissionen lægger op til, at man kun kan få en højere kontanthjælp-sats end 6600 kr. om måneden, hvis man har gennemført grundskolen eller en FGU.

“1/3 børn med autisme har lange perioder med ufrivilligt skolefravær i grundskolen, derfor er der mange autister, der forlader folkeskolen uden en afgangseksamen. Derudover tager en del autister STU – den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, der er indrettet til personer med handicap og højt støttebehov. De grupper kommer derfor aldrig nogensinde til at leve op til kriterierne for at få en højere kontanthjælpssats - uanset deres alder,” forklarer Kathe Johansen.

Særligt de unge studerende på STU er Landsforeningen Autisme bekymret for.

“I dag får studerende på STU – den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse - uddannelseshjælp under uddannelse. Med ydelses-kommissionens udspil vil de gå 1000 kr ned i indtægt om måneden, selvom de er i gang med den uddannelse, der giver mening for dem. Det er helt absurd. De har jo ikke brug for incitament for uddannelse – de er i uddannelse” siger Kathe Johansen.

For uddybende kommentarer
Kathe Johansen, formand for Landsforeningen Autisme