Autismeprisen uddelt på åbningsdagen af SIKON 2022

28. apr. 2022

Mandag den 25. april åbnede Landsforeningen Autismes store SIKON-konference 2022. Dagen startede med tale fra landsformand Kathe Johansen og til aftenens middag blev Autismeprisen uddelt.

Mandag morgen den 25. april 2022 blev SIKON-konferencen sat i gang.

Dagen startede med åbningstale af landsformand Kathe Johansen, som uddybede vigtigheden af konferencens overordnede tema: ’autisme og seksualitet’.

”Seksualitet er en del af det hele menneske – uanset hvilken neurobiologi, man har. Seksualitet er noget, som de fleste mennesker har svært ved at tale om og sætte ord på – blandt andet, når vi er i et arbejdsfællesskab. Seksualitet kan være noget rigtig dejligt, men det kan også være meget skræmmende. Blandt andet derfor skal vi snakke om seksualitet på autismeområdet,” fortalte landsformanden fra scenen.

Efter talen kom der en videohilsen på fra Landsforeningen Autismes protektor H.K.H. Prinsesse Marie, som ønskede alle deltagerne en god konference.

Mandagens program bød på oplæg om seksualitet og kønsidentitet fra blandt andre keynote speakers: Peter Vermeulen og Christian A. Stewart-Ferrer. Samt oplæg og workshops om blandt andet eksekutive funktioner, langvarigt skolefravær og samarbejdet mellem fagpersoner og autister og pårørende.

Autismeprisen uddelt

Til aftenens fælles middag var det tid til at uddele Autismeprisen 2022.

I år gik prisen til Kirsten Callesen, som vinder på baggrund af sit store og vigtige arbejde for at udbrede viden om autisme – og i særdeleshed arbejdet for mere forståelse om piger med autisme, samt viden om PDA og belastningsreaktioner. Stort tillykke til Kirsten Callesen.

Autismeprisen gives til den person, der laver/har lavet en ekstraordinær indsats for at skabe de bedst mulige vilkår for mennesker med autisme. Prisen kan kun tildeles til personer der er bosiddende i det område Landsforeningen autisme geografisk dækker - lige nu Danmark og Grønland.

Se mere om alle de fire nominerede til årets Autismepris i linket her.

Autismeprisen består af et diplom, 10.000 kroner og en skulptur/et kunstværk udformet af en eller flere på spektret.

Autismeprisen er i år og næste år sponsoreret af Spektrumshop. Landsforeningen Autisme siger mange tak for det!