Landsforeningen Autismes mødeaktivitet udsat på grund af Covid19

26. mar. 2020

OPDATERET: Landsforeningen Autisme tager Coronavirus meget alvorligt! Vi følger Statsministeren og sundhedsmyndighedernes anbefalinger og retningslinjer, for at mindske smittespredning.

Alle kurser og møder i Landsforeningen Autisme er udskudt - frem til 13. april 2020. Medarbejdere i sekretariatet arbejder hjemmefra. Generalforsamlinger og aktivitet i vores lokale kredse udsættes.

I forhold til SIKON konferencen, så er der fundet en ny dato - og konferencen vil blive afholdt den 24. og 25. august 2020.

Se mere om SIKON konferencen på hjemmesiden her.

Find mere information om situationen i din kreds på kredsenes egne hjemmesider her.

Læs meget mere om råd og vejledning i forhold til Coronavirus hos Sundhedsstyrelsen her.

Kontakt os som normalt

Vi står selvfølgelig altid til rådighed på telefon og mail – du kan kontakte os på: kontor@autismeforening.dk eller telefon: 70 25 30 65 - på hverdage mellem 9-12 og 13-15.

Desuden kan du som medlem få råd og vejledning hos vores socialrådgiver på: social@autismeforening.dk eller telefon: 70 25 30 68 - mandag, torsdag og fredag mellem 9-12 og tirsdage mellem 16-19.

Se mere fra vores socialrådgiver her.

Presse kan henvende sig direkte til landsformand Heidi Thamestrup på telefon: 26201658 eller mail: formand@autismeforening.dk

Mennesker med autisme påvirkes voldsomt af ændringer i hverdagen

Mennesker med autisme og deres pårørende er ikke i sig selv en udsat gruppe, men vi ved, at mange autistiske mennesker har andre udfordringer og at de derfor er udsatte. Vi gør alt hvad vi kan for at mindske smittespredningen.

Vi beder alle være opmærksomme på, at der er borgere med autisme som lige nu er meget skræmt over, at infrastrukturen i samfundet er ændret, og at indøvede sociale strategier pludselig er helt anderledes i det offentlige rum. De kan have brug for at få hjælp til at sætte myndighedernes konkrete informationer sammen til en angstdæmpende, meningsgivende og sammenhængende forklaring eller forebyggelsesstrategi.

Samtidig hører vi lige nu fra voksne med autisme og deres pårørende, at flere kommuner nu, af sikkerhedshensyn, aflyser støtte til autistiske borgere der bor i eget hjem. I Landsforeningen Autisme har vi kontakt til borgere, der er isolerede og bange. I er velkomne til at indrapportere til os på: akut@autismeforening.dk, hvis I har kendskab til uholdbare eller ulovlige tiltag der rammer autistiske mennesker så vi kan tage fat i myndighederne og gøre dem i stand til at tage hånd om og forstå konsekvenser for autistiske borgere.

Vi følger udviklingen tæt.

Vi vil i den kommende tid sætte fokus på situationen med gåde råd, vejledning og indsatser, der kanskabe tryghed blandt mennesker med autisme – og hjælp til pårørende. Følg med på vores hjemmeside om Covid19.