Indlæser

Solsikkesnor gør turen gennem Københavns Lufthavn mindre stressende

15. jan. 2020

Københavns Lufthavn CPH har fra starten af 2020 indført en solsikkesnor, som skal sikre, at mennesker med autisme og andre usynlige handicap bliver mødt af mere hjælp, når de skal rejse. Blandt andet vil der være støtte ved sikkerhedstjek, check-in og assistance gennem lufthavnen.

 

Det kan være en stressende oplevelse for alle at skulle navigere rundt i en lufthavn, når man skal ud og rejse. Og for mange mennesker med autisme kan det være endnu mere overvældende med de mange regler i sikkerhedskontrollen, udfordringer med mange mennesker og at alt skal ske i et højt tempo.

Derfor har Københavns Lufthavn nu indført en nøglesnor med solsikker på, som alle med behov for støtte, kan have om halsen. Med snoren signalerer man til lufthavnspersonale, at man har brug for lidt ekstra tid, hjælp eller tålmodighed.

”Solsikkesnoren sikrer at medarbejderne genkender, at du har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, uden at du behøver fortælle om det eller forklare dig,” siger Stine Ringvig Marsal, Service Excellence Director i CPH lufthavn.   

Se en video om solsikkesnoren og de muligheder den giver her.

I Landsforeningen Autisme er landsformand Heidi Thamestrup glad for, at der flere steder kommer opmærksomhed på, at mennesker med autisme kan have brug for lidt ekstra støtte i nogle situationer.

”Det ligger mange fine tanker bag Solsikkesnoren. Mennesker gør det så godt, som de kan, og det anerkender man i lufthavnen ved, at alle der har behov for snoren kan få den, uden at der stilles spørgsmål. Det er en tillidsfuld gestus, som jeg håber, vil smitte af på service og systemer i offentligt regi,” siger hun.

Læs mere om det nye initiativ i Københavns Lufthavn her.
 

Mere tid, hensyn og tålmodighed med solsikkesnor

Nøglesnoren med solsikker på kan hentes i informationen i Terminal 3 eller ved de forskellige check-in skranker i lufthavnen, og den udleveres uden spørgsmål, når du beder om den.  

Du vælger selv, om du vil bære snoren gennem hele turen i lufthavnen eller kun når du skal gennem f.eks. sikkerhedskontrollen, hvis det er det, der stresser dig mest.

I sikkerhedskontrollen får du med snoren mulighed for at komme ind i et særligt spor, hvor medarbejderne ved, at du har behov for mere tålmodighed og støtte. Du viser bare snoren til en medarbejder der, og så bliver du vist hen til sporet. Du kommer ikke nødvendigvis hurtigere igennem kontrollen, men der er bedre tid og forståelse for, at du har brug for lidt ekstra hjælp til at komme godt igennem. Der er mindre stress og pres – også i forhold til de andre rejsende.

Hvis du ikke ønsker hjælp ved sikkerhedskontrollen, så scanner du bare dit boardingkort og går ind til tjek.

Solsikkesnoren findes allerede i andre internationale lufthavne blandt andet flere steder i England og USA, og man vil derfor kunne bruge den i disse lufthavne også.

Få assistance gennem lufthavnen

Hvis du har en diagnose eller et handicap, og gerne vil have nogen til at hjælpe dig gennem lufthavnen, så kan du desuden booke assistance, allerede når du køber din flybillet. Det gælder uanset om du har et synligt eller usynligt handicap.

Læs mere om personlig assistance i lufthavnen her.  

Har du booket assistance, så får du kontakt med Falck, der står for personlig assistance i CPH. Det gør du ved at ringe til dem fra et af de mørkeblå mødesteder, der er placeret i lufthavnen eller ved at gå til din check-in skranke.

Med assistance har du mulighed for at have en ved din side gennem hele lufthavnen, så du kommer godt frem til dit fly. Men du kan også vælge, at du kun ønsker hjælp til at komme hen til og igennem sikkerhedskontrollen, hvis det er det, du har behov for.

Lufthavnspersonalet for ekstra undervisning i støtte til mennesker med handicap

Københavns Lufthavn sørger samtidig for, der arbejder i og omkring lufthavnens medarbejdere får ekstra undervisning i usynlige handicap og diagnoser. Pr. 1. januar 2020 har de derfor startet et ”disability awareness” træningsprogram, som er et kursus, der består af 6 forskellige videoer, hvori personer med forskellige handicap og diagnoser er interviewet om deres oplevelser med at skulle rejse og igennem en lufthavn.

Kurset skal sikre, at alle medarbejdere kender til initiativet og ved, hvordan de kan hjælpe og støtte mennesker med autisme og andre handicap. Fremover skal alle medarbejdere tilknyttet lufthavnen gennemgå det kursus for at få et ID-kort. 

Se her den video, som CPH blandt andet benytter i undervisning af medarbejdere.