Undervisningsministeren i samråd om fejlslagen inklusion og vold i skolen

19. mar. 2019

Tirsdag den 19. marts 2019 er undervisningsminister Merete Riisager kaldt i samråd på baggrund af historier om børns voldsomme adfærd i skolerne. Ifølge flere politikere, Danmarks Lærerforening og Landsforeningen Autisme bygger den voldsomme adfærd på fejlslagen inklusion, hvor alt for mange børn ikke får den hjælp, de har brug for.

I februar bragte Berlingske en artikelserie med fokus på børn, der sparker, slår og reagerer voldsomt i skolen.

Ni fortællinger fra forældre beskriver deres børn hverdag i folkeskolen, og de problemer med voldsom adfærd, agressiv adfærd imod lærer og trusler børnene imellem, som de senere år er blevet meget mere almindeligt.

Artikelserien fik socialdemokratiet, Alternativet, SF og Enhedslisten til at kalde Merete Riisager i samråd, for at få ministerens opmærksomhed rettet mod problematikkerne med inklusion i folkeskolen.

Se hele samrådet fra tirsdag den 19. marts 2019 her.

Børn i mistrivsel reagerer voldsomt

I Landsforeningen Autisme er de voldsomme fortællinger, fra forældre om børn med autismes skoledag,  blevet hverdag. Og formand Heidi Thamestrup understreger, at det er vigtigt at kigge på, baggrunden for at børn med autisme i situationer reagerer voldsomt eller aggressivt i skolen.

”Når autistiske børn råber, slår og sparker er det et sikkert tegn på at der mangler struktur,  stilles for mange krav, eller at der simpelthen ikke er den omsorg og støtte de har brug for. Det ligger dybt i den autistiske neurologi at man søger fordybelsen og udadreagerende adfærd er derfor et klart signal til omverdenen om dårlig trivsel,” siger hun.

Læs mere om Landsforeningen Autismes udtalelser i Berlingske her.

Landsforeningen Autisme har de seneste år haft kontakt med stadig flere forældre, som oplever, at deres barn reagerer med vold i skolen – og som fortæller, at deres barn har selvmordstanker og er selvskadende på grund af mistrivsel i folkeskolen. Fælles for børnene er det, at de er opfyldt af selvhad og angst over ikke at magte skolen.

”Vi har presset børnene så langt op i hjørnet som de kan komme, nu har de ikke andre muligheder end at krakelerer eller at kæmpe for deres frihed. Jeg er ærlig talt glad for at børnene  vælger at kæmpe, for samrådet idag viste med al tydelighed, at de ikke får hjælp af den ansvarlige minister. Det betyder jo at det lige nu er jungleloven der hersker i skolen…,” siger Heidi Thamestrup.

Undervisningsministeren henviser til tiltag

Landsforeningen Autisme og andre foreningers bekymring for, at fejlslagen inklusion ligger til grund for mange af de voldsomme reaktioner – deles af flere politikere.

Læs udtalelser fra flere politikere i Berlingske her.

SF, Enhedslisten, Socialdemokratiet, Alternativet og Radikale Venstre har kaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) i samråd, hvor de har spurgt til sammenhængen mellem inklusion og vold. Samrådet blev afholdt tirsdag den 19. marts 2019.

Læs mere om samrådet hos Folkeskolen.dk her.

I samrådet siger ministeren blandt andet:

”Vold i skolen er et problem, jeg tager alvorligt, og har gjort længe. Vold og trusler er uacceptabelt også i skolen, og det skal være trygt for børn og voksne at komme i folkeskolen, det siger sig selv.”

Hun understreger, at der kan ligge mange ting til grund for børns voldsomme adfærd, og hun oplever ikke en særlig sammenhæng med inklusionen. Men Undervisningsministeren påpeger at kulturelle strukturer ændrer sig og at der sker “noget” i børnene og i familierne.

Ifølge ministeren kalder situationen på at der skal gøres noget, og hun henviser til en vejledning, ministeriet lavede i 2018 til skoler, om hvordan vold og trusler kan forebygges. Desuden ser hun tre steder, der skal sættes ind.

Læs ministeriets vejledning til skoler her.

”Skolelederne skal træde i karakter, forældrene skal stilles til ansvar og det skal være tydeligt for lærere og pædagoger, hvor de kan hente hjælp. Det er for mig at se de tre vigtigste ting, der skal til for at komme problemerne til livs,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Læs mere fra undervisningsministeren i Berlingske her.

Der skal mere til end vejledning

Ifølge Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup er ministeren på vej ud af politik og har, måske derfor, forlængst parkeret ansvaret for skolepolitikken dér hvor den kræver mindst arbejde, nemlig hos børnene selv og hos deres forældre.

“Det er beskæmmende at se en voksen, lønnet, fungerende undervisningsminister kaste sit ansvar over på handicappede børn og deres forældre - jeg er rystet over at hun vil være det bekendt. De svar vi fik fra ministeren, i dag på samrådet, var både ignorante og inkompetente. Men det var ikke bare fagligt, det var galt, ministeren havde heller ikke styr på fremskrivning af tallene, og hun påstod, at der ikke var sket besparelser på folkeskolen,” siger Heidi Thamestrup

Ifølge Heidi Thamestrup vil det kræve fundamentale ændringer i folkeskolen, at sikre alle børn en god skolegang. Blandt andet bedre specialtilbud, flere uddannede lærere og pædagoger, færre elever i klasserne og en skarpere struktur i skolen.