Starter:
kr. 1800,00
Pladser tilbage:

Livsduelighed

- med fokus på overgange

På dette kursus er fokus på, hvordan I som forældre til et barn med autisme kan støtte i de mange overgange som barnet oplever gennem opvæksten.
Det kan være skoleskift, aflastning, start på nye aktiviteter, ferie, men også de mindre og hverdagsagtige overgange som skift fra en aktivitet til en ny.

For de fleste børn med autisme er forandringer og nye tiltag ikke særligt attraktive. Det kan betyde, at de takker nej, når forslaget om nye tiltag præsenteres. Mange af jer har opdaget, at skal der gang i en udvikling vil det ofte være jeres opgave at drive udviklingen frem. Det kan være svært, og har du den erfaring, kan dette kursus være en inspiration for dig og dit barn.

Det er centralt at sikre barnet størst mulig medbestemmelse og medindflydelse, men på en måde, der matcher barnets kognitive forudsætninger. Dette giver barnet en reel mulighed for at vælge til eller fra.

Gennem kursusdagen vil vi komme omkring følgende:

• Hvordan skal vi forstå autismen og hvilke forventninger kan vi stille til selvstændighed og forudsætninger for at være selvhjulpen?
  • Vi skal have fokus på det der kaldes de eksekutive funktioner, og jeg vil perspektivere værdien af at anvende en HV- guide.
  • Vi skal snakke om livsduelighed målrettet mod alderstrin – så vi kan belyse, hvad vi kan forvente, målrettet barnets kognitive niveau og den faktiske alder.
  • Selvforståelse og identitetsdannelse er vigtige elementer, når der målrettes mod livsduelighed.
  • Vi skal snakke om medbestemmelse, medindflydelse og selvbestemmelse.

Forældre og pårørende

Kursusleder/underviser

Dorthe Hölck,
cand.scient.soc.

1-dags kursus

4. november 2020, kl. 9.00-16.00
9.00-9.30 Croissant + kaffe
9.30-16.00 kursus

Landsforeningen Autisme, Banestrøget 21, 2630 Taastrup

Deltagerantal

Max. 25 kursister.

Seneste afmeldingsfrist

Har du/I tilmeldt jer og betalt kurset og fortryder deltagelse, skal I framelde jer senest 1 måned før kursusstart.

Kr. 1800,- pr. deltager,
som dækker kursusmaterialer og forplejning.

Lotte Irlind
kursus@autismeforening.dk
eller tlf. 20 57 63 30

Dine oplysninger