Dialogmøde: Mit barn skal flytte hjemmefra...

Event dato:
20. jan. 2019 - 31. jan. 2019

I dialog med psykolog Mette Albrektsen / Autismecenter Storstrøm

Mit barn skal starte uddannelse, flytte hjemmefra. Hvordan takler jeg situationen bedst?

For mange unge med autismediagnosen tager løsrivelsesprocessen fra forældrene lang tid, og at flytte hjemmefra betyder opbrud og forandring af mange vigtige rutiner, strukturer og rammer. Samtidig følger et større ansvar for praktiske opgaver, nye krav fra uddannelsessystem eller jobcenter, foruden en selvstændig ansvarlighed omkring økonomi og også energi til at sætte sig selv i gang og holde fokus.

Men det er også en løsrivelsesproces for forældrene, som gennem mange år har taget ansvaret for deres barns vanskeligheder. Hjulpet med struktur og rammer, forsøgt at tackle de problemer, som autismen har skabt for deres barn og kæmpet en kamp for at give barnet de bedste muligheder. At slippe ansvaret helt eller delvist forudsætter vished om, at der tages omsorg for deres barn, indtil det er blevet selvstændigt.

Mødet vil forløbe som en vekselvirkning mellem et kort oplæg og erfaringsudveksling mellem deltagerne.

Målgruppe: primært forældre og pårørende til teenagere og unge med autisme op til 30 år. Men alle er velkomne, også professionelle.
Tidspunkt: torsdag den 17.1.2019 kl. 19 - 21
Sted: salen ”Konferencen” i hovedbygningen (følg Færgegaardsvej helt frem til den gamle hovedbygning med trappetårnet, indgang 21) Psykiatrien Syd – Oringe – Færgegaardsvej 15, 4760 Vordingborg
Pris: 20 kr. inkl. sandwich, vand, kaffe og te.
Arrangør: Autismeforening Storstrøm – https://www.autismeforening.dk/storstroem/
Kontaktperson: formand Sabine Haugelund Hagens 60745672 eller Anne-Mette Petersen 20417721.
Tilmelding: senest den 10.1.2019 per sms til Anne-Mette Petersen 20417721

M. Albrektsen har hold et foredrag den 27. september 2018 om samme emne på et velbesøgt arrangement på Oringe i Vordingsborg, men du er velkommen til at deltage, selv om du ikke har hørt foredraget. Du kan her downloade hendes Power-Point-slides som en pdf-fil. Indholdet må ikke anvendes til andet end privat brug!

DOWNLOAD