Om webinarer i Kreds Vestegnen

25. jan. 2021

Om webinarer

Her i Corona-tiden hvor vi ikke kan forudsige hvor mange vi må være til fysiske arrangementer mere end et par timer frem, har vi i Kreds Vestegnen koncentreret os om at lave webinarer i stedet for, så vores medlemmer og andre interesserede stadig kan lære nye ting om vores fælles interesse i autisme.

Dette har vist sig at være en stor succes. Hvor vi til fysiske arrangementer normalt har 10-50 deltagere, har flere af vores webinarer haft 100+. Eksempelvis, havde webinaret om metakognitiv terapi i starten af januar 125 tilmeldte, heraf 47 i Kreds Vestegnen, 66 i andre kredse og 12 der ikke var medlemmer, fordelt på mere end 50 kommuner og en enkelt fra Norge.

Generelt set, kan vi på evalueringerne – og tusind tak til alle der bruger et par minutter på at udfylde dem – se, at teknikken fungerer godt, folk er glade for fleksibiliteten i webinarerne, men vil dog stadig gerne til fysiske arrangementer når det igen bliver muligt.

Der er dog nogle spørgsmål der går igen hele tiden, så i dette opslag vil vi gerne besvare nogle af de mest almindelige. Vi tager forbehold for ændringer, som vi laver løbende.

Derudover er I jo, som altid, velkomne til at kontakte os på vestegnen@autismeforening.dk hvis I har andre spørgsmål eller kommentarer.

En oversigt over vores planlagte webinarer kan altid ses her på hjemmesiden eller på vores tilmeldingsside hos NemTilmeld.

Generel information

Ved tilmelding/deltagelse i vores webinarer bedes du bemærke følgende:

• Der er deltagerbegrænsning på 100, så hvis du ikke har brug for din billet, beder vi dig afbestille den (via din ordrebekræftelse), så en anden kan få glæde af den
  • Link til deltagelse sendes umiddelbart efter tilmeldingsfristen, typisk på dagen kl. 13 – bemærk, at det kræver at der er brugt en gyldig e-mail adresse ved tilmelding (hvis du ikke har modtaget en ordrebekræftelse har du sandsynligvis ikke indtastet korrekt)
  • Tilmeldinger foretaget som ”Medlem af Kreds Vestegnen” er kun gyldige for medlemmer af Kredsen, typisk bosat i kommunerne Albertslund, Brøndby, Dragør, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk.
    • Bemærk, det er ikke tilstrækkeligt at følge/like Kreds Vestegnen på Facebook
    • Tilmeldinger som ”Medlem af Kreds Vestegnen” fra andre kommuner kan blive slettet uden varsel (det har vist sig for tidskrævende for os at styre det på andre måder)
      • I tilfælde af afmelding vil du modtage en mail om dette og du er mere end velkommen til at tilmelde dig igen, men med korrekt billettype
    • Hvis du er bosat i en anden kommune, men selv aktivt har valgt at være medlem af Kreds Vestegnen ved at give sekretariatet besked, bedes du sende en mail til os om dette forhold ved tilmelding, hvori der oplyses medlemsnummer

Hvorfor skal jeg betale, selvom jeg er medlem af Landsforeningen Autisme?

I bestyrelsen har vi drøftet ”prispolitikken” af flere omgange, og vi er kommet frem til følgende principper:

• For det første synes vi det er rimeligt, at medlemmer af foreningen skal have noget ud af deres medlemskab, hvorfor ikke-medlemmer betaler en højere pris – eller medlemmerne får rabat.
  • For det andet, så er vores økonomi indrettet sådan, at vi får en del af kontingentet der betales til Landsforeningen, men kun fra dem der tilhører vores kreds. Alle andre får vi ikke noget fra.
  • Når vi betaler en foredragsholder for at holde oplæg, så er det altså medlemmer af vores kreds der betaler. Så modsat alle andre har de altså betalt én gang.

På den baggrund vil Kredsmedlemmer typisk betale et symbolsk beløb eller slet ingen ting, medlemmer fra andre kredse lidt mere, men stadig relativt lidt og ikke-medlemmer en del mere.

For webinarer hvor vi typisk betaler 3-5000 kr. for oplægget er prisstrukturen: Kreds Vestegnen 0 kr., andre kredse 10 kr. og ikke-medlemmer 50 kr.

Ved dyrere arrangementer vil der typisk forekomme deltagerbetaling for alle, men efter samme struktur som beskrevet ovenfor.

Hvor melder jeg mig ind?

Hvis du gerne vil deltage i flere af vores webinarer - og har en generel interesse i autisme - kan du tilmelde dig foreningen her. En nylig tilmelding til foreningen giver ret til at købe medlemsbilletterne.

Hvordan skifter jeg kreds?

Som medlem af Landsforeningen Autisme bliver du tilknyttet den Kreds du bor i, men du kan frit vælge hvilken du gerne vil være medlem af. Ønsker du at skifte kreds, så kan du gøre det ved at skrive til Landsforeningens Sekretariat og ønske det. Find kontaktoplysninger her.

Hvorfor bruger I ikke Teams/Zoom/WebEx/xxx til webinarer?

Hvis folk har problemer med at logge på eller benytte den platform der benyttes til webinarerne, spørges ofte hvorfor vi ikke bruger noget andet. Hvis vi bruger Teams spørger folk hvorfor vi ikke bruger Zoom. Bruger vi Zoom spørger de hvorfor vi ikke bruger Teams osv.

Vi har tidligere brugt Teams, da det var gratis for os gennem Landsforeningen og kan håndtere op til 500 deltagere.

Det har dog vist sig at være besværligt at bruge for mange og derfor er vi i gang med at afprøve Zoom.

Zoom er dog, modsat Teams, et betalingsprodukt. Det koster ca. 100 kr. pr. måned for op til 100 deltagere og 450 kr. pr. måned for op til 500 deltagere. Så hvis vi skulle have en til en Zoom-løsning tilsvarende Teams, ville det koste 5400 kr. pr. år eller 54 medlemskontingenter, hvilket vi ikke synes er rimeligt for medlemmerne.

Til Zoom-webinarer vil der derfor fremover være en begrænsning på 100 deltagere.

Tidspunkt for webinarerne

Der kommer næsten altid en eller flere kommentarer på hvorfor webinarerne altid ligger midt i putte-tid eller i weekenden hvor man laver noget andet osv.

Grundlæggende, så er det helt umuligt for os at stille alle tilfredse på dette punkt. Uanset hvornår vi valgte at gøre det, vil der altid være nogens livssituation det ikke passer ind i – for sent, for tidligt, i hverdagen, i weekenden osv.

Derudover, er det vigtigt at bemærke, at vi i bestyrelsen er frivillige og foredragsholderne ofte er professionelle, og at begge disse har et normalt arbejde ved siden af. Det er derfor som udgangspunkt ikke muligt at holde webinarerne indenfor almindelig arbejdstid.

Årsagen til at de typisk ligger på et tidspunkt ml. kl. 18-21 på en hverdagsaften, er dels, at vi har en oplevelse af at dét tidspunkt er bedst for flertallet, og dels at det simpelthen er dér vi har tid: Efter almindelig arbejdstid og aftensmaden, men inden sengetid for A-mennesker.

Kan jeg se optagelsen efterfølgende?

Det korte svar er: Nej.

Vores webinarer foregår live og kan ikke efterfølgende ses on-demand.

Foredragene bliver som regel optaget, men jf. aftaler med foredragsholderne, så må de kun anvendes til internt brug i bestyrelsen f.eks. til besvarelse af opfølgende spørgsmål eller til intern udvikling.

Dette skyldes, at flere oplægsholdere personligt tjener penge på deres foredrag, så hvis de pludselig ligger tilgængelige på nettet, så tjener de ikke penge længere.

Vejledning for deltagelse i Zoom-møder

Det anbefales kraftigt at downloade Zoom-klienten uanset om du bruger PC, Mac, Tablet eller Smartphone. Hvis dette ikke ønskes, kan mødet køres direkte i en browser (Chrome, Edge, Safari etc.), men erfaringsmæssigt skaber det flere problemer.

Du vil inden mødet modtage dels et link og dels et møde-id & passcode. Normalt virker det at trykke på linket og så kommer man direkte ind. Alternativt kan møde-ID & passcode indtastes i klienten.

Som udgangspunkt vil mikrofoner være mutet/slukket og det er ikke muligt selv at unmute/tænde for dem.

Om I ønsker at have video på eller ej er op til jer.

Bemærk, at vi ikke har mulighed for at yde support til brug af Zoom. De har dog selv nogle gode videoer, som kan hjælpe ved problemer.

Hvis I har problemer med at komme ind hører vi gerne fra jer. Medsend gerne detaljer for hvad der går galt – en beskrivelse og/eller screenshots.