FAQ om webinarer

Gennem Corona-tiden hvor vi ikke kunne være sikre på om fysiske møder var mulige og med hvor mange deltagere mere end et par timer frem, har vi i Kreds Vestegnen eksperimenteret med webinarer i stedet for. Dette viste sig at blive en stor succes. Hvor vi til fysiske arrangementer normalt har 10-50 deltagere, har flere af vores webinarer haft 100+. Eksempelvis, havde webinaret om metakognitiv terapi i starten af januar 125 tilmeldte, heraf 47 i Kreds Vestegnen, 66 i andre kredse og 12 der ikke var medlemmer, fordelt på mere end 50 kommuner og en enkelt fra Norge.

Generelt set, kan vi på evalueringerne – og tusind tak til alle der bruger et par minutter på at udfylde dem – se, at teknikken fungerer godt, folk er glade for fleksibiliteten i webinarerne, men vil dog stadig gerne til fysiske arrangementer når det igen bliver muligt.

Der er dog nogle spørgsmål der går igen hele tiden, så i dette opslag vil vi gerne besvare nogle af de mest almindelige. Vi tager forbehold for ændringer, som vi laver løbende.

Derudover er I jo, som altid, velkomne til at kontakte os på vestegnen@autismeforening.dk hvis I har andre spørgsmål eller kommentarer.

En oversigt over vores planlagte webinarer kan altid ses her på hjemmesiden eller på vores tilmeldingsside hos NemTilmeld.

Generel information

Ved tilmelding/deltagelse i vores webinarer bedes du bemærke følgende:

• Der kan forekomme deltagerbegrænsning. F.eks. har en standard Zoom-licens en begrænsning på 100. Teams har på 500. Nogle gange benytter vi hovedforeningens Zoom-licens hvor der er plads til 500. Derfor beder vi dig om at afbestille din billet (via din ordrebekræftelse), hvis du ikke har brug for den, så en anden kan få glæde din plads.
  • Link til deltagelse sendes umiddelbart efter tilmeldingsfristen, typisk på dagen kl. 13 – bemærk, at det kræver at der er brugt en gyldig e-mail adresse ved tilmelding (hvis du ikke har modtaget en ordrebekræftelse har du sandsynligvis ikke indtastet korrekt)
  • Tilmeldinger foretaget som ”Medlem af Kreds Vestegnen” er kun gyldige for medlemmer af Kredsen, typisk bosat i kommunerne Albertslund, Brøndby, Dragør, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk.
    • Bemærk, det er ikke tilstrækkeligt at følge/like Kreds Vestegnen på Facebook
    • Tilmeldinger som ”Medlem af Kreds Vestegnen” fra andre kommuner kan blive slettet uden varsel (det har vist sig for tidskrævende for os at styre det på andre måder)
      • I tilfælde af afmelding vil du modtage en mail om dette og du er mere end velkommen til at tilmelde dig igen, men med korrekt billettype
    • Hvis du er bosat i en anden kommune, men selv aktivt har valgt at være medlem af Kreds Vestegnen ved at give sekretariatet besked, bedes du sende en mail til os om dette forhold ved tilmelding, hvori der oplyses medlemsnummer

Hvorfor skal jeg betale, selvom jeg er medlem af Landsforeningen Autisme?

I bestyrelsen har vi drøftet ”prispolitikken” af flere omgange, og vi er kommet frem til følgende principper:

• For det første synes vi det er rimeligt, at medlemmer af foreningen skal have noget ud af deres medlemskab, hvorfor ikke-medlemmer betaler en højere pris – eller medlemmerne får rabat.
  • For det andet, så er vores økonomi indrettet sådan, at vi får en del af kontingentet der betales til Landsforeningen, men kun fra dem der tilhører vores kreds. Alle andre får vi ikke noget fra.
  • Når vi betaler en foredragsholder for at holde oplæg, så er det altså medlemmer af vores kreds der betaler. Så modsat alle andre har de altså betalt én gang.

På den baggrund vil Kredsmedlemmer typisk betale et symbolsk beløb eller slet ingen ting, medlemmer fra andre kredse lidt mere, men stadig relativt lidt og ikke-medlemmer en del mere.

For webinarer hvor vi typisk betaler 3-5000 kr. for oplægget er prisstrukturen: Kreds Vestegnen 20 kr., andre kredse 40 kr. og ikke-medlemmer 100 kr.

Ved dyrere arrangementer vil der typisk forekomme højere deltagerbetaling for alle, men efter samme struktur som beskrevet ovenfor.

Hvor melder jeg mig ind?

Hvis du gerne vil deltage i flere af vores webinarer - og har en generel interesse i autisme - kan du tilmelde dig foreningen her. En nylig tilmelding til foreningen giver ret til at købe medlemsbilletterne.

Hvordan skifter jeg kreds?

Som medlem af Landsforeningen Autisme bliver du tilknyttet den Kreds du bor i, men du kan frit vælge hvilken du gerne vil være medlem af. Ønsker du at skifte kreds, så kan du gøre det ved at skrive til Landsforeningens Sekretariat og ønske det. Find kontaktoplysninger her.

Hvordan annoncerer I webinarerne?

Vi benytter os af forskellige kommunikationskanaler til annoncering af vores webinarer (og andre arrangementer).

1. NemTilmeld arrangementoversigt https://la-ve.nemtilmeld.dk/
  2. Facebook https://www.facebook.com/autismevestegnen
  3. Hjemmeside/nyhedsbrev https://www.autismeforening.dk/vestegnen/
  4. NemTilmeld invitationer til tidligere deltagere

Så snart vi har en dato/tidspunkt aftalt med foredragsholderen så kommer det på NemTilmeld (1). Umiddelbart derefter bliver det som regel delt på vores Facebook side (2). Efter 1-2 uger vil det normalt også kunne findes på vores hjemmeside (3).

På disse kommunikationskanaler ligger arrangementerne ofte et godt stykke tid. Nogle uger inden arrangementet sender vi så invitationer ud gennem NemTilmeld for at fylde op.

Hvorfor bruger I ikke Teams/Zoom/WebEx/xxx til webinarer?

Hvis folk har problemer med at logge på eller benytte den platform der benyttes til webinarerne, spørges ofte hvorfor vi ikke bruger noget andet. Hvis vi bruger Teams spørger folk hvorfor vi ikke bruger Zoom. Bruger vi Zoom spørger de hvorfor vi ikke bruger Teams osv.

Som udgangspunkt bruger vi Teams, da det var gratis for os gennem Landsforeningen og kan håndtere op til 500 deltagere.

I nogle tilfælde bruger vi Zoom, som dog, modsat Teams, er et betalingsprodukt. Det koster ca. 100 kr. pr. måned for op til 100 deltagere og 450 kr. pr. måned for op til 500 deltagere. Så hvis vi skulle have en til en Zoom-løsning tilsvarende Teams, ville det koste 5400 kr. pr. år eller 54 medlemskontingenter, hvilket vi ikke synes er rimeligt for medlemmerne.

Til Zoom-webinarer vil der typisk være en begrænsning på 100 deltagere, ved mindre vi bruger Landsforeningens licens der kan håndtere 500 deltagere.

Tidspunkt for webinarerne

Der kommer næsten altid en eller flere kommentarer på hvorfor webinarerne altid ligger midt i putte-tid eller i weekenden hvor man laver noget andet osv.

Grundlæggende, så er det helt umuligt for os at stille alle tilfredse på dette punkt. Uanset hvornår vi valgte at gøre det, vil der altid være nogens livssituation det ikke passer ind i – for sent, for tidligt, i hverdagen, i weekenden osv.

Derudover, er det vigtigt at bemærke, at vi i bestyrelsen er frivillige og foredragsholderne ofte er professionelle, og at begge disse har et normalt arbejde ved siden af. Det er derfor som udgangspunkt ikke muligt at holde webinarerne indenfor almindelig arbejdstid.

Årsagen til at de typisk ligger på et tidspunkt ml. kl. 18-21 på en hverdagsaften, er dels, at vi har en oplevelse af at dét tidspunkt er bedst for flertallet, og dels at det simpelthen er dér vi har tid: Efter almindelig arbejdstid og aftensmaden, men inden sengetid for A-mennesker.

Kan jeg se optagelsen efterfølgende?

Det korte svar er: Nej.

Vores webinarer foregår live og kan ikke efterfølgende ses on-demand.

Foredragene bliver som regel optaget, men jf. aftaler med foredragsholderne, så må de kun anvendes til internt brug i bestyrelsen f.eks. til besvarelse af opfølgende spørgsmål eller til intern udvikling.

Dette skyldes, at flere oplægsholdere personligt tjener penge på deres foredrag, så hvis de pludselig ligger tilgængelige på nettet, så tjener de ikke penge længere.