Sociallæring

Event dato:
28. okt. 2019 - 29. okt. 2019

Der kan være forskellige perspektiver på, hvordan den unge skal støttes i at opnå de nødvendige kompetencer for at kunne fungere i forskellige kontekster.

Vi fokuserer på, at vi skal arbejde med autismen, hvilket betyder, at den grundlæggende forståelse er, at vi ikke skal ”træne”, men i stedet fokusere på læring af sociale kompetencer.

Vi skal udvikle vores egen forståelse af, hvilke sociale færdigheder, der bør være det grundlæggende fundament. Det handler altså ikke bare om at kunne give hånd, kigge i øjnene eller sidde med ved bordet.
Hvordan kan vi skabe et læringsrum for den sociale læring, der bygger på en forståelse for, hvordan og hvorfor neurotypiske og autistisk tænkende, har så forskellige forudsætninger for at håndtere den sociale kontekst?

Oplæg om sociallæring – hvordan skal vi forstå dette? Fokus vil være et dobbeltperspektiv, hvor vi både perspektiverer autistiske og neurotypiske forudsætninger for at håndtere sociale krav. Der vil være eksempler fra min praksis, hvor jeg har arbejdet med unge med ASF om emnet sociallæring.
Perspektiver på, hvilken sociallæring der vil være relevant i følgende kontekster: Skole/ungdomsuddannelser, job/arbejdspladser, venner, familie, bosteder.
Kursisterne skal arbejde med at udvikle metoder til at få den sociale læring i fokus på deres arbejdsplads. Grupperne skal præsentere deres arbejde for de øvrige kursister. På den måde giver vi de bedste betingelser for vidensdeling.

Fagpersoner, der arbejder med unge med ASF, aldersgruppen 15 til 25 år.

Kursusleder/underviser

Dorthe Hölck, cand.scient.soc.

28.oktober 2019 kl. 9.30 - 16.00
29. oktober 2019 kl. 8.30 - 15.30

Høje Taastrup

Pris

Kr. 4.900,- pr. deltager, som dækker kursusmaterialer, overnatning og forplejning.

Lotte Irlind
kursus@autismeforening.dk
eller tlf. 20 57 63 30

Tilmelding