De nominerede til Autismeprisen 2023 er…

14. mar. 2023

Onsdag den 8. marts fandt Autismeforeningens autismeprisudvalg, samt en repræsentant fra Autisme- og Aspergerforeningen og en repræsentant fra Autisme Ungdom, de 3 nominerede til Autismeprisen 2023.

Her er de nominerede i vilkårlig rækkefølge:

• Pernille Hebsgaard
  • Dorthe Hölck
  • Anne Skov Jensen

Tillykke med nomineringen!!

I år var der 18 forskellige kandidater indstillet af medlemmerne til autismeprisen. Vinderen af Autismeprisen bliver offentliggjort på SIKON-konferencen den 24. og 25. april 2023. Det er en del af det officielle program og er en del af velkomsttalen på den første dag af konferencen.

Autismeprisen består af en Diplom, 10.000 kroner og en skulptur/kunstværk udformet af en eller flere på spektret.

Autismeprisen bliver igen i år sponsoreret af Spektrumshop. Autismeforeningen siger mange tak for det!

Autismeprisen gives til den person der laver/har lavet en ekstraordinær indsats for at skabe de bedst mulige vilkår for mennesker med autisme. Prisen kan kun tildeles til personer der er bosiddende i det område Autismeforeningen geografisk dækker (lige nu Danmark og Grønland).

Mere om de nominerede kandidater her:

Pernille Hebsgaard

Pernille er en fantastisk formidler og videndeler indenfor autismeområdet. Pernille taler om autisme på en helt særlig måde og på et højt fagligt niveau, men også på et niveau hvor alle kan være med. Hun er god til at dele ud af små hverdags-eksempler om autisme, som virkelig er brugbart. Der er mange, der kan spejle sig i og relatere til det, Pernille formidler.

Pernille har desuden udarbejdet foldere, hvor hun kommer med gode råd til den autistiske hverdag. Samt beskrivelser af hvad autisme er.

Dorthe Hölck

Dorthe arbejder utrætteligt for at hjælpe autister/personer med ASF og deres familier. Hun er dedikeret og engageret og går helhjertet ind i alle relationer og yder en fantastisk støtte og ikke mindst forkæmper for mange.

Samtidig har Dorthe en kæmpe viden og erfaring efter årtier lang erfaring indenfor feltet, hvilket er kommet mange til gavn igennem årerne, gennem nogle fantastiske foredrag og ikke mindst webinarer de seneste år.

Dorthe var desuden blandt dem, der også under nedlukningen var med til at lave online kurser og yde rådgivning til alle foreningens medlemmer.

Anne Skov Jensen

Anne startede i 2013 Overlevelsesguidens Vidensbank. Formålet med den vidensbank er at dele viden og være med til at skabe bedre forhold for autistiske mennesker.

Anne har også udviklet en app, der hedder de 10 H’er, som hjælper med at strukturere hverdagen for autister. Anne er desuden foredragsholder og rejser rundt i landet for at give et unikt indblik i autisme set indefra. Rigtig mange har gavn af det brugbare materiale, hun deler, og de oplæg hun afholder selv og sammen med andre.