Smykkesamarbejde

Maria Mainz fra TV2’s Årgang 20 og smykkefirmaet Gade & Juul præsenterer nyt smykke til ære for autisme

Maria Mainz kendt fra TV2-programmet ’Årgang 20’ er gået sammen med det nordjyske smykkefirma Gade & Juul om at skabe et smykke til ære for autisme.

Samarbejdet startede, efter at Marias 2-årige søn Louie tidligere i år fik sin autismediagnose. Med smykket ønsker de nu at sætte fokus på autisme og hjælpe andre familier.
For hvert solgt smykke går 100 kr. til Landsforeningen Autismes arbejde for alle autister og deres pårørende.

”Vi var glade for at få autismediagnosen til Louie så tidligt. Vi kan se hvor meget han udvikler sig nu, hvor vi kan støtte ham. Og han er jo stadig bare vores Louie. Men som familie kan man godt føle sig lidt alene med en diagnose, som om det stadig er et tabu. Vi håber, at vores smykke kan skabe en følelse af fællesskab om autisme, og hjælpe Landsforeningen Autisme med at hjælpe andre familier som os,” siger Maria Mainz.

Følg Maria Mainz og hendes familie i Årgang 20 i linket her.

Den enkle halskæde kommer i sølv og guld og har to vedhæng. Det ene er en puslespilsbrik og det andet et rundt vedhæng med et uendelighedstegn på ene side.
Puslespilsbrikken er kendt rundt om i hele verden, som et autismesymbol, og uendelighedstegnet er et nyere symbol, som især mange autistiske mennesker har taget til sig. Og for både Maria Mainz og Gade & Juul var det vigtigt at fremhæve begge symboler, så flest muligt føler sig inkluderet.

”Det er en unik mulighed for os til at skabe et smykke, der er mere end et smykke. Autisme er noget, mange familier kender til, og vi vil gerne være med til at vise det smukke i, at alle mennesker ikke er ens. Men at vi alle er lige præcis, som vi skal være,” siger Malene Gade og Henriette Juul, direktører i Gade & Juul.

Se smykkerne på Gade & Juuls hjemmeside i linket her.

Smykkerne bliver præsenteret til Landsforeningen Autismes 60 års jubilæumsevent den 14. september 2022, hvor foreningens protektor H.K.H. Prinsesse Marie får overrakt det første smykke.

”Vi er glade for at se et smykke, der sætter fokus på autisme og på vigtigheden af, at der er plads til os alle. Samtidig er vi glade for, at Gade & Juul og Maria Mainz støtter vores arbejde, hvor vi hjælper og rådgiver autister og deres pårørende, samt arbejder for bedre vilkår gennem hele livet for alle mennesker med autisme,” siger Kathe Johansen, landsformand i Landsforeningen Autisme.

Smykkerne kommer til salg hos smykkefirmaet Gade & Juul.