Kære undervisningsminister og STU-ordførere: manges øjne hviler på jer

18. maj. 2022

Åbent brev til politikerne fra STU-alliancen. I dag kan der landes en aftale om den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.

Forventningerne til STU-forhandlingerne blev skruet helt i vejret, efter samrådet i februar 2021. Billeder og lydklip cirkulerede rundt på de sociale medier og begejstringen var til at mærke.

I STU-alliancen havde vi svært ved at få armene ned efter at have hørt, hvordan alliancens hovedbudskaber blev gentaget bordet rundt.

Unge med særlige behov og den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse skulle nu endelig få sit politiske tilsagn om at blive løftet op på et niveau, der for første gang kunne ligne ligeværdighed i forhold til alle andre unge og deres uddannelsesmuligheder.

Onsdag er der udsigt til, at der landes en egentlig aftale om, hvordan de oprindelige intentioner med uddannelsen nu endelig kan indfris: Unge med særlige behov har samme ret til udviklingsmuligheder på egne vilkår, som alle andre unge. En flot vision, som dengang for 15 år siden var afsæt for STU-lovgivningen.

Vi glæder os helt ud af kroppen til at se, hvad I er blevet enige om. For enighed var lige præcis det, der sprang mest i øjnene under samrådet. Aldrig har vi oplevet, at opbakningen til forbedringer af STU været så entydig. Selv om I ikke alle talte om frit valg, så var I enige om, at de unge skal sikres reel medindflydelse på deres egen uddannelsesvej. I skal vide, at det betyder alverden for disse unge, at I tager deres ønsker, drømme og fremtidsmuligheder alvorligt og tror på, at de også bør have mulighed for at præge deres egen fremtid.

Vi glæder os helt vildt til at se, hvordan I rent faktisk vil hjælpe alle de unge og deres forældre, der tidligere har være fanget i kommunal kassetænkning og spareøvelser. Vores forventninger er skruet godt op af al den forståelse vi har mødt, når vi har præsenteret alle de eksempler på unge, der ikke får lov at vælge. Eksempler på myndigheder, der faktisk har opgaven med at hjælpe disse unge godt på vej, i stedet bliver taget i rent faktisk at skjule mulighederne for de unge, så de ikke ’får gode ideer’.

Vi forbereder os på fest. Vi vil fejre jer for jeres mod, forståelse og vilje til at sætte handling bag principper og værdier. Vi vil fejre, at alle unge med særlige behov fremover slipper for at skulle kæmpe for at blive hørt. Slipper for at skulle bruge Klagenævnet som løftestang for at realisere deres drømme. Slipper for at blive betragtet som spild af penge men som nogen, man godt må snyde for indflydelsen på deres egen fremtid. Det, synes vi, er en fest værdig!

Vi glæder os. Og vi vil holde skarpt øje med, hvilke glade nyheder I kommer ud fra forhandlinger med. Vi ønsker jer og alle unge med særlig behov held og lykke.